Jak menedżerowie oszukują samych siebie

img_71
Spójrzmy prawdzie w oczy: Większość z nas słyszy to, co chce słyszeć oraz widzi to, co chce widzieć. W sprzedaży takie podejście może mieć fatalne skutki.

Jest kilka obszarów  sprzedaży, którymi musimy nauczyć się zarządzać, albo one zaczną zarządzać nami. Poniżej przedstawiamy sześć najbardziej istotnych obszarów, którymi powinieneś uważniej się przyjrzeć i zastanowić się, czy nie postępujesz właśnie w taki, opisany poniżej, sposób.

1.Twoja konkurencja podbiera Ci klientów. Intensywność działań konkurencji jest wprost proporcjonalna do wielkości Twoich klientów oraz ich zyskowności. Nie uspokajaj się myśleniem, że Twoi najbardziej lojalni klienci, z którymi masz takie wspaniałe relacje zawahają się by cię opuścić, gdy konkurencja zaproponuje lepsze warunki. Będzie inaczej i  zostaniesz sam.

2. Z miliona różnych powodów sprzedawcy/menedżerowie sprzedaży mają gorsze gwarancje zatrudnienia niż pracownicy innych działów. Nie myśl, że masz dożywotnią posadę. To tylko obniży poziom twojej czujności i zaangażowania.

3. Polityka biurowa/polityka organizacji. Też jest ważna, ale nie myśl, że możesz zasłaniać się wpływem tych czynników na swoją pracę. Zarządzasz zespołem i jesteś odpowiedzialny za jego wyniki i zrzucanie winy na politykę firmy jest mało profesjonalnym podejściem do swojej pracy.

4. Jako menedżer nie znasz wszystkich klientów tak dobrze jak Twoi sprzedawcy. Nie oszukuj siebie samego, że jest inaczej. Polegaj na swoich sprzedawcach, ale jedź z nimi w teren i poznaj najważniejszych klientów. Nie postępuj bezmyślnie i nie zostawiaj tego obszaru pracy tylko swoim sprzedawcom.

5. Przestań rekrutować, a znikniesz z biznesu. Twój zespół nie będzie jednorodny i trwał wiecznie (patrz punkt 2) Nie oszukuj się, że Twoi sprzedawcy będą lojalnie pracowali w Twoim zespole bez względu na okoliczności. Rekrutuj! Szukaj nowych talentów!

To tylko pięć punktów, ale… nie oszukujmy się, jest ich znacznie więcej. Unikamy spraw niewygodnych, czasami nam się  nie chce lub doświadczamy niemocy decyzyjnej. Zwłaszcza ta ostatnia jest szczególnie groźna – stępia czujność i może prowadzić do katastrofy…

Lech Dworaczyński



Podobne artykuły:

Dobre praktyki młodych stażem menedżerów

Szef coachem

Siedem grzechów głównych lidera

Na co zwracają uwagę dobrzy menedżerowie zespołu

Zarządzanie twarde czy miękkie

Jak menedżerowie oszukują samych siebie