Jak sprawdzasz, czy Twój biznes się opłaca?

img_325
Czy wiesz, które Twoje produkty lub usługi przynoszą Ci najwięcej dochodów? Czy wiesz, które są najmniej opłacalne, a które przynoszą straty? Jak zmiany cen dostawców i surowców mogą wpłynąć na dochód firmy? Wielu nie potrafi odpowiedzieć na te pytania.

 

To oznacza jedno: nie wiesz na czym zarabiasz i na czym tracisz. Tymczasem, jako szef regionu powinieneś mieć szczegółową wiedzę, ile zarabiasz na poszczególnych produktach. Musisz znać marżę dla każdego produktu lub usługi i na bieżąco monitorować płynność cen. Tylko w taki sposób będziesz miał w miarę pełną kontrolę nad kosztami i wpływ na wyniki finansowe firmy.

 
Wypracowanie systemu monitoringu marż pozwoli na precyzyjne określenie kosztów zmiennych i stałych w odniesieniu do każdego produktu. To z kolei pozwoli opracować progi opłacalności dla poszczególnych zamówień. Wszystko składa się na konkurencyjność firmy na rynku oraz na unikanie niekorzystnych transakcji.

 
Składowe kosztów danego produktu ma jeszcze jedną konkretną zaletę, mianowicie pozwala na przypisanie odpowiedzialności podwładnym i w pewnym stopniu skłania ich do szukania pożądanych oszczędności.

 
Często okazuje się, że w firmach, które dysponują szerokim asortymentem, znajdują się produkty, które są na ujemnych marżach. System monitoringu wszystkich produktów powinien pozwolić na ocenę nie tylko kosztów, ale również kanałów dystrybucji i klientów. 


Pamiętaj jednak, że takie działania monitoringu nie mogą być doraźne i jednorazowe. To musi być stały proces śledzenia zmian cen. System będzie również służył jako wczesne ostrzeganie, że pewne produkty lub usługi przestają być opłacalne.
Zainwestuj w  stworzenie stałego systemu monitoringu marż, który nie pozwoli żadnym istotnym dla Twojej firmy zmianom przejść niezauważenie.

 
D.D.



Podobne artykuły:

Jak skutecznie zarządzać ryzykiem w sprzedaży cz. I

Jak skutecznie zarządzać ryzykiem w sprzedaży cz. II

Oszczędne sposoby organizowania sprzedaży

Obniżanie ceny a zapewnienie płynności finansowej regionu

Znajdź właściwą strategię sprzedaży

Terytorium sprzedaży