5 błędów rekrutacyjnych
Dobry menedżer cały czas szuka ludzi do zespołu. W niniejszym artykule omówione zostało 5 najbardziej popularnych błędów, jakie popełniają menedżerowie podczas rozmów kwalifikacyjnych.
Błąd #1: Improwizacja
Mniej doświadczeni menedżerowie uzależniają w dużym stopniu rodzaj zadawanych pytań od wcześniejszych odpowiedzi kandydata, tracąc w ten sposób inicjatywę.
Rozwiązanie: Wszystkim zadawaj te same pytania zgodnie z listą, którą przygotujesz wcześniej. Notuj odpowiedzi, własne obserwacje i wrażenia.
Błąd #2: Zadawanie przewidywalnych pytań
Kandydaci potrafią nauczyć się pożądanych odpowiedzi na standardowe pytania. To oznacza, że nawet bardzo kiepski kandydat może odpowiadać na Twoje pytania, tak jak Ty chcesz!
Rozwiązanie: Zadawaj pytania, które zmuszą kandydatów do wysiłku intelektualnego np. „Gdybyś miał zaprojektować własne stanowisko pracy, jak ono by wyglądało?” „ Co najbardziej lubisz w swojej pracy i dlaczego?”
Błąd #3: Wybielanie pracy
Jeśli prowadzisz rozmowę z kandydatem, który wydaje się być idealnym wyborem, to bardzo chcesz, by przyjął Twoją ofertę pracy. Tutaj pojawia się pokusa, by odrobinę zamydlić oczy kandydatowi i pokazać stanowisko w samych superlatywach. Jeśli pracownik sam odkryje wady takiego stanowiska, to stracisz go bardzo szybko.
Rozwiązanie: Bądź szczery. Mów o dobrych i gorszych stronach pracy.
Błąd #4: Ignorowanie kultury organizacyjnej firmy.
Każda firma ma takową. To składowa takich czynników jak branża, staż pracowników, rozmiar firmy, ilość zatrudnionych, lokalizacja i wiele innych. Musisz mieć pewność, że kandydat będzie pasował do tego środowiska.
Rozwiązanie: Zadawaj pytania, na których udzielenie odpowiedzi zademonstruje osobowość i charakter kandydata oraz jego nastawienie do pracy np. „Czy preferujesz bardziej sformalizowaną strukturę w organizacji, czy też bardziej luźną i dlaczego?”
Błąd #5: Opieranie się na jednej pozytywnej cesze kandydata. Nie możesz pozwolić sobie na to, by jedna dobra cecha przysłoniła ci mnogość wad.
Rozwiązanie: Podczas notowania przebiegu rozmowy (patrz Rozwiązanie Błędu #1) notuj pozytywne i negatywne wrażenia.
Kandydaci są często bardzo wyrafinowani, są dobrze przygotowani do rozmów. By uniknąć kosztownych błędów rekrutacyjnych, musisz być jeszcze lepiej przygotowanym do procesu rekrutacji.