Rozmowa kwalifikacyjna

img_417

Spotkanie z potencjalnym kandydatem to niezastąpiony sposób na sprawdzenie umiejętności komunikacyjnych i wyrobienie sobie wstępnej opinii na jego temat.

 
Rozmowa kwalifikacyjna to stres nie tylko dla samego pracownika, ale również dla rekrutującego (o czym często się zapomina), dlatego ważne jest byś umiał stworzyć odpowiednie warunki do odbycia spotkania.
 
  • Sprzyjająca atmosfera
Gdy przygotowujesz się do rozmowy upewnij się, aby miejsce spotkania pozwalało na nieskrępowaną wymianę zdań i opinii. Zadbaj, by nikt Ci nie przerywał w spotkaniu.
  • Uśmiech
Gdy na umówione spotkanie pojawi się już kandydat, to przywitaj go uśmiechem. Poproś, by usiadł i poczuł się swobodniej. Uprzejmość jest kluczem do sukcesu przy tworzeniu odpowiedniej atmosfery.
  • Przedstaw się
Powiedz kim jesteś i jaka jest Twoja rola w firmie. Zanim przejdziesz do zadawania pytań, zapewnij informacje o sobie. Zachęć kandydata do rozmowy o firmie.
  • Uzyskaj informacje
Czyli przejdź do sedna. Miej przed sobą CV i list motywacyjny kandydata. Rozmawiajcie o faktach, doświadczeniu zawodowym, kwalifikacjach, odbytych kursach i szkoleniach. Omów każdy punkt zawarty w CV. Jeśli to możliwe staraj się sprawdzić prawdomówność swojego rozmówcy np. znajomość języka obcego.



Podobne artykuły:

Rekrutuj najlepszych

Wiedzieć kogo szukać

O czym należy pamiętać podczas rekrutacji

Rozmowa kwalifikacyjna

5 błędów rekrutacyjnych

Rekrutacja pracownika
  • Zakończenie
Podziękuj za rozmowę, podsumuj zdobyte informacje i ustal (jeśli będzie taka potrzeba) termin kolejnego spotkania.
 
  • Sporządź notatki
Pamiętaj, by w trakcie całego spotkania robić notatki. Zwracaj uwagę na wszystko, nawet na drobnostki. Mogą się okazać decydujące, gdy będziesz musiał wybierać spośród kilku, zbliżonych poziomem kandydatów. Ustal kryteria oceny, czyli co jest dla Ciebie ważne i według czego będziesz oceniał kandydata np. według reakcji na stres, słownictwa, komunikatywności, ubioru etc.

 
Rekrutacja to proces złożony. Rozmowa kwalifikacyjna jest tylko jednym z jego elementów. Pamiętaj jednak, że rekrutowanie sprzedawców ma szczególne znaczenie dla powodzenia firmy i to głównie Tobie powinno zależeć, by dobry kandydat wybrał Ciebie jako przyszłego pracodawcę.
 
D.D.