Rekrutacja pracownika

img_80

 

Czasy, w których ludzie ustawiali się w kolejce do pracy, minęły. Nawet jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że jest kryzys i bezrobocie rośnie. Owszem rośnie, ale nie w sprzedaży. Sprzedaż jest zawodem z przyszłością, to truizm, zgadza się, ale jest tak dlatego, że nie ma innej alternatywy. Liczy się tylko sprzedaż.

Zdaje się, że ten prosty fakt zaczyna docierać powoli do naszego społeczeństwa. Ilość kandydatów do sprzedaży ciągle rośnie przybierając imponujące rozmiary. Niestety wraz z ilością sprzedawców nie rośnie pula talentów. Dobrych sprzedawców coraz trudniej znaleźć. Jeśli wierzycie, że wystarczy poczekać aż najlepszy sprzedawca zapuka do waszych drzwi błagając o posadę, to grubo się mylicie.  Jak sprawić, by Twoja oferta pracy zwróciła swoją uwagę najlepszego sprzedawcy? Oto kilka wskazówek:

1. Nie zatrudniaj zbyt szybko, ale rozpoczynaj proces zatrudnienia szybciej niż inni.O co chodzi? Kandydat ma przed sobą sześć ofert pracy. Wybiera tą, która najbardziej mu odpowiada. Umawia się na spotkanie, przechodzi pozytywnie cały proces kwalifikacyjny (bo jest dobrym sprzedawcą) i… czeka. Czeka tak długo, że w końcu się zniechęca i przyjmuje ofertę od innej zapewne gorszej firmy. W końcu otrzymuje odpowiedź od wybranej przez siebie firmy, ale jest już za późno. Zbyt wielu wybitnych sprzedawców marnuje się w firmach, które nie mogą lub nie chcą odpowiednio docenić i wykorzystać ich umiejętności.

2. Nie kieruj się ślepo CV kandydata.O co chodzi? Tzw. résumé może być mylące. Może przedstawiać miernego pracownika jako gwiazdę i na odwrót – kiepsko napisane CV może skrywać wybitnego sprzedawcę. Zatrudniasz człowieka, a nie kawałek papieru. Pomyśl o wszystkich sprzedawcach, który spotkałeś, którzy okazali się miernymi sprzedawcami, mimo świetny papierów. Tylko bezpośrednia rozmowa może w miarę pełnie odkryć talenty przyszłego sprzedawcy.

3. Zawsze pytaj, dlaczego odchodzą ze swojej dotychczasowej pracy. Czy to dlatego, że chciał lepiej płatnej pracy i więcej odpowiedzialności? Czy odszedł z powodu złego zarządzania?

4. Przeprowadź krótkie rozmowy telefoniczne. Jeśli czujesz, że rozmowy z kandydatami pochłaniają zbyt dużo Twojego czasu, rozpocznij proces za pomocą wstępnych i krótkich wywiadów telefonicznych. Znając odpowiednie pytania możesz skutecznie zebrać informacje w ciągu trzech – pięciu minut rozmowy.

Nie reaguj zbyt wolno w całym procesie rekrutacyjnym. Nie wiesz, kiedy trafi się taki dobry sprzedawca następnym razem. Możesz być jednak pewien, pewna, że w przyrodzie nic się nie marnuje i wybitny sprzedawca znajdzie innego pracodawcę. Czasy się zmieniły…

D.D.



Podobne artykuły:

Rekrutuj najlepszych

Wiedzieć kogo szukać

O czym należy pamiętać podczas rekrutacji

Rozmowa kwalifikacyjna

5 błędów rekrutacyjnych

Pilne: potrzebny sprzedawca