Jak oceniać menedżera zespołu sprzedaży – kryteria do zwolnienia

img_450
Jeśli mowa o kryteriach, to te muszą być przede wszystkim zrozumiałe dla ocenianego. Innymi słowy menedżer zespołu musi wiedzieć, dlaczego jest właśnie zwalniany z pracy.



Zwolnienie z pracy musi być poparte konkretami, które można zweryfikować. Ma to znaczenie szczególnie duże jeśli chodzi o zwalnianie menedżera, bo od kadry zrządzającej oczekujemy zazwyczaj więcej niż od sprzedawcy.

 
Menedżer nie spełnia pokładanych w nim oczekiwań i nadziei
Kryterium dość mgliste, ale masz prawo zatrudniać najlepszych. Nikt nie może zmusić Cię do zatrudniania pracownika, który nie będzie się sprawdzał w pracy. Zwolnienie jednakże musi być poparte konkretami, a więc właściwym kryterium powinno być nie wykonanie założonego planu sprzedaży, nieumiejętne zarządzanie podległym zespołem etc.

 
Tracisz zaufanie
Utrata zaufania do osoby decyzyjnej (a jest nim menedżer zespołu) jest już wystarczającym kryterium do zwolnienia – zwłaszcza, gdy próby zmuszenia pracownika do zmiany zachowania nie przynoszą rezultatów. Jeśli masz powody, by nie ufać swojemu menedżerowie, to musisz działać natychmiast, by wyjaśnić sytuację. Ryzyko jest zbyt wielkie, by utrzymywać nielojalnego menedżera.

 
Oceny
W swoim dobrze pojętym interesie oraz przede wszystkim interesie firmy musisz zadbać o pełną dokumentację zatrudnienia menedżera, a więc spisany kontrakt, spisane wymagania zawodowe oraz wreszcie mieć udokumentowane wszelkie oceny okresowe menedżera, które zawierają wskazówki poprawy lub zmiany zachowań.

 
Ostatni akapit jest szczególnie ważny. Tylko udokumentowane argumenty mogą być podstawą do oceny i ewentualnego zwolnienia menedżera zespołu.
 
D.D.



Podobne artykuły:

Ogólne uwagi do oceny członków zespołu sprzedażowego

Zadawanie właściwych pytań

Komunikacja wypowiedzenia