Skuteczny oddział sprzedaży

img_239
Budowa skutecznego oddziału sprzedażowego, to nie tylko rekrutacja (choć to jeden z najważniejszych elementów). Budowa skutecznego oddziału, to również kilka innych niezwykle ważnych obszarów, które dla każdego menedżera powinny być swoistym zawodowym drogowskazem.



1. Dawanie przykładu. To nie wymaga specjalnego komentarza. Dobry menedżer nie popycha swoich ludzi, on sprawia, że podążają za nim bo widzą korzyści i konsekwencję w działaniu menedżera. Zespół musi wiedzieć, że menedżer jest częścią zespołu i nie funkcjonuje poza nim.



2. Stały rozwój. Jeśli nie rozwijasz swojego zespołu, to jest tylko kwestią czasu, gdy ten zespół się rozpadnie. Stały, zrównoważony wzrost umiejętności oznacza  aktywność i realizowanie planów.



3. Wyjdź z własnej strefy komfortu. Nie przyzwyczajaj siebie i swoich podwładnych do pewnych rozwiązań tylko dlatego, że są wygodne. Być może cotygodniowe spotkania w poniedziałek z zespołem są wygodne, ale czy przynoszą zamierzone efekty? Nie bój się zmieniać pewnych stałych w swoim życiu zawodowym.



4. Pracuj razem z podwładnymi. Pokaż, że jako szef nie boisz się ubrudzić sobie rąk pracą w terenie. Odwiedzaj z nimi ich klientów, pomagaj im, w miarę swoich możliwości, w kontaktach z klientami. Zaskarbisz sobie ich szacunek i postawisz się w pozycji eksperta przed podwładnymi, jak i klientami.



5. Odpowiedzialność. Upewnij się, że każdy w Twojej strukturze ponosi odpowiedzialność za swój obszar, że rozumiecie tak samo tę odpowiedzialność i rozliczaj bezwzględnie, i konsekwentnie ze wszystkich działań swoich podwładnych. Pamiętaj o dawaniu przykładu.

6. Znajduj talenty wokół siebie. W każdym oddziale jest ktoś, kto jest lepszy niż reszta podwładnych. Wykorzystuj takich ludzi jako nieformalnych liderów i potencjalnych zastępców!



7. Utrzymuj otwarte kanały komunikacyjne. Zespół jest tak skuteczny, jak procesy komunikacyjne wewnątrz struktury. Dotyczy, to zarówno komunikacji pionowej, jak i poziomej. Wdrażaniem dobrych standardów i praktyk zajmujesz się Ty, ponieważ to Ty jesteś odpowiedzialny za cały wynik oddziału. To jakie kanały (narzędzia) komunikacyjne stosujesz w Twoim oddziale, to kwestia wypracowanych praktyk i ich skuteczności. Musisz tylko pamiętać, że dostęp do informacji nie może być skrępowany (chyba, że wymaga tego interes firmy).



Powyższe wskazówki są uniwersalne dla każdego szczebla zarządzania sprzedażą jednak należy je wdrażać już od najniższego poziomu, tak by stały się rutynowym działaniem.

D.D.



Podobne artykuły:

Czy Twój menedżer sprzedaży również sprzedaje

Dlaczego Twoi sprzedawcy nie lubią pozyskiwać referencji

Mam swój system sprzedaży

Jak wygląda Twój system sprzedażowy

Liczy się tylko sprzedaż – case study

Gwiazda w zespole – case study

Sprzedaż vs etyka – case study

Jak zbudować sobie zespół sprzedażowy

Określenie czynnika ROTI