Onboarding, czyli czy dobrze witasz nowych klientów?

img_871
Zwykle kończę moje artykuły jakimś cytatem, by sprowokować dyskusję na temat koncepcji zorientowanych na klienta. Dzisiaj zacznę artykuł od takiego cytatu, ponieważ uważam, że nasze doświadczenie w relacjach z klientem powinno być uważane za strategię kluczową, która pozwoli na skuteczniejszą rywalizację z konkurencją. Onboarding, czyli odpowiednie „przyjmowanie klienta na pokład” jest z kolei kluczowym elementem strategii obsługi klienta.



„Strategia, w swoim fundamentalnym założeniu, to przewodnik po efektywnym zachowaniu. Dobra strategia wymusza zachowania, które robią różnicę, gdy chodzi o sukces finansowy firmy.” Chip Heath i Dan Heath “Make it stick”



Samo pozyskiwanie klientów jest bardzo trudne. Utrzymanie ich jest największym wyzwaniem. Specjalna strategia przyjmowania i budowania początkowych relacji z klientem powinna być kluczowym elementem w całościowej strategii obsługi klienta. Zastanówmy się zatem, w szczególności nad tym, jak witamy nowych klientów. Chodzi przede wszystkim o wykorzystanie „euforii kupującego”. Decyzje zakupowe zazwyczaj są trudne, a ich podjęcie zazwyczaj jest ulgą dla kupującego.  Moment, w którym podpisujemy kontrakt, należy specjalnie docenić i poświęcić swojemu nowemu partnerowi biznesowemu maksimum uwagi. Innymi słowy, naszą rolą jest upewnić klienta, że dokonał właściwego wyboru kupując od nas.



Krytyczne elementy strategii onboardingu:



Zasięg: Klient musi czuć się doceniany. Mówisz mu: „Witaj, dziękuję, że zdecydowałeś się robić interesy ze mną”. Potem e-mail, kartki z podziękowaniem, telefon. Wszystkie opcje są dobre i pokazują, jak bardzo doceniasz decyzję klienta.



Oczekiwania: Jeśli kontrakt zawiera proces wdrożenia jakiejś usługi czy produktu, to razem z listem z podziękowaniami powinieneś wysłać całościowy przewodnik procesu wdrożeniowego oraz harmonogram prac.



Kontakt: W zależności od branży, powinieneś zapewnić swojemu nowemu klientowi swobodny kontakt np. darmowy numer telefonu, email itp. Klient musi mieć możliwość natychmiastowego kontaktu z tobą w przypadku ewentualnych problemów.



Produkt lub usługa: Skrócony przewodnik użytkowania, nawet szkolenie online. To wszystko sposoby na pomaganie nowemu klientowi w „oswajaniu” się z nowym, gdy jeszcze jest podekscytowany nowym zakupem.



Kontrola: Czy masz proces sprawdzania swoich nowych klientów? Czy wiesz w jaki sposób nowi klienci wykorzystują zakupiony produkt czy usługę? Jednym z najlepszych sposobów badania klienta jest właśnie monitorowanie użytkowania zakupionego produktu. Jeśli nie jest używany intensywnie przez pierwsze trzy miesiące od zakupu, to nowa relacja z klientem może być zagrożona i wymaga interwencji.



Pytaj a odpowiedzą: Jeśli nie zapytasz: „Jak nam idzie?”, to nie będziesz wiedział, że coś może być nie tak. To kluczowy element – zadawanie pytań.



Pozyskiwanie nowych klientów i ich utrzymywanie, to nasze największe wyzwanie. Dajcie swoim nowym klientom powód do mówienia: „To początek pięknej relacji”. Przecież o to nam chodzi. O zbudowanie długoterminowego związku i lojalności klienta.



zdjęcie autorki

Barb Lyon

Żródło artykułu: blog Barb Lyon