Liderzy sprzedaży nie sprzedają!
Jeśli jesteś liderem sprzedaży, a przez to rozumiem, że przewodzisz grupie sprzedawców, to ostatnią rzeczą, jaką powinieneś robić, to sprzedawać.
Twoim zadaniem jest przewodzić zespołowi sprzedażowymi i wspierać swoich ludzi np. poprzez coaching.
Twój opis stanowiska pracy nie powinien wspominać nic o prowadzeniu własnej sprzedaży.
Często wypowiadałem się na temat telefonów sprzedażowych, które ja nazywam na „4 nogi”. To sytuacja, gdy Ty i Twój sprzedawca razem dzwonicie do klienta. Nie ma w tym nic złego, to właściwie Twój obowiązek.
Jak inaczej będziesz wiedział, czy podwładny dobrze wykonuje swoje obowiązki, jeśli nie zobaczysz go w akcji?
Po drugie, uczestnicząc w działaniach podwładnego, będziesz miał możliwość udzielenia natychmiastowego wsparcia i uczenia sprzedawcy na bieżąco.
Jest jeszcze wiele innych powodów, dla których powinniśmy tak robić jednakże sama sprzedaż, to już nie nasza „działka”.
Sprzedaż, to obowiązek sprzedawcy.
W momencie, gdy wkraczamy bezpośrednio i wykonujemy obowiązki sprzedawcy, to wysyłamy informację do niego, że jest tu tylko po to, by robić za kierowcę i tragarza, który będzie nosił nasze teczki na spotkania z klientami.
Co więcej, wysyłamy sygnał klientowi, że sprzedawca, z którym chce nawiązać współprace nie jest kompetentny i jeśli chce cokolwiek załatwić, musi kontaktować się z menedżerem.
Jeśli jesteś idiotą z przerośniętym ego, a jednocześnie masz niskie poczucie wartości i brakuje Ci pewności siebie oraz zaufania do podwładnych, to możesz działać w taki sposób i sprzedawać na własny rachunek. Zniszczysz własny biznes, a każdy zdrowo myślący sprzedawca nie będzie chciał dla Ciebie pracować.
Myślicie, że nie ma takich menedżerów. No cóż, są. Co gorsza 90% z nich w ogóle nie zdaje sobie sprawy ze szkodliwości swojej postawy.
Twoim zadaniem jest rozwijanie i szkolenie sprzedawców. Praca z nimi, by sami identyfikowali szanse przed jakimi stają oraz by osiągali jak najlepsze wyniki. To nie ma nic wspólnego z „zamykaniem” sprzedaży.
Mark Hunter
Mark Hunter, jest autorem książski “High-Profit Selling Win the Sale Without Compromising on Price.” Jest ekspertem ds sprzedaży pomagając indywidualnym osobom oraz przedsiębiorcom pozyskiwać klientów i czerpać więsze zyski ze sprzedaży.
Oryginalny artykuł znajduje się tutaj