5 sposobów na uniknięcie ‘głupich’ klientów
Nie wszyscy klienci, to dobrzy klienci. Istnieją klienci, którzy są, mówiąc niepoprawnie politycznie, po prostu głupi.
Czasami, jako sprzedawcy nie potrafimy rozpoznać tego klienta, nim jest za późno. Wypracowałem pięć praktyk, których stosowanie pozwoli ominąć tę pułapkę.
1. Nie sprzedawaj w oparciu o cenę
Gdy sprzedajemy bazując jedynie na cenie, to największa grupa ludzi, jakich przyciągniemy, to właśnie “głupi klienci”.
Powód jest prosty: Ludzie, którzy skupiają się na cenie, nigdy nie zrozumieją prawdziwej wartości oferty, w związku z tym nigdy nie docenią prawdziwych korzyści, jakie mogliby odnieść.
2. Nie szukaj klientów , którzy nie mogą podjąć decyzji
Jeśli o podjęciu decyzji o zakupie decyduje cały komitet powinien to być znak ostrzegawczy. Gdy decyzję zakupową musi podjąć cały sztab ludzi, to jest coś nie tak i bardzo prawdopodobne jest, że nikt nie ma wystarczająco „mocnego kręgosłupa”, by taką decyzję podjąć.
3. Unikaj klientów, dla których problemem są małe rzeczy
Małe rzeczy top te specyficzne elementy, które nie odgrywają większej i ważnej roli w całym procesie sprzedażowym.
Głupi klienci poświęcają mnóstwo uwagi na takie trywialne sprawy. Problem w tym, że jeśli my poświęcimy dużo czasu na reakcję, to stracimy z pola widzenia, to co jest naprawdę ważne – wartość i prawdziwe korzyści, jakie klient mógłby osiągnąć z zakupu.
4. Unikaj klientów, którzy nie potrafią określić własnych potrzeb
Jeśli przeprowadziłeś z klientem wiele spotkać i dyskusji i nadal klient nie potrafi Ci powiedzieć czego chce, oznacza to, iz jak najszybciej powinieneś “wziąć nogi za pas”. Jeśli klient nie potrafi określić korzyści, jakich oczekuje, to jest mała szansa, że będzie zadowolony z zakupu.
5. Unikaj klienta skupionego na konkurencji, Twojej konkurencji
Nie marnuj czasu na osobę, która podczas spotkania, będzie mówiła bardziej o Twojej konkurencji niż o produkcie/usłudze, którą sprzedajesz.
Dla mnie to czerwone światło, które powinno cię ostrzec, że jeśli klient kupi, to będzie marnował twój czas narzekając, jak twój produkt/usługa jest gorsza od konkurencji.
Nie ma co owijać w bawełnę. Prawda jest taka, że niektórych klientów nie warto mieć. “Głupi klienci” są dobrzy tylko do jednego. Myśl o nich jak o „prezencie” dla konkurencji. Niech konkurencja się z nimi męczy. Im więcej czasu na nich poświęcą, tym mniej czasu będą mieli na tych dobrych klientów.
Mark Hunter, jest autorem książski “High-Profit Selling Win the Sale Without Compromising on Price.” Jest ekspertem ds sprzedaży pomagając indywidualnym osobom oraz przedsiębiorcom pozyskiwać klientów i czerpać więsze zyski ze sprzedaży.
Oryginalny artykuł znajduje się tutaj