Kryteria oceny pracowników
Co brać pod uwagę podczas oceny podwładnych? Czy ważne są tylko wyniki, czy też sposób w jaki realizuje plany sprzedażowe jest również ważny? Dlaczego obserwacja zespołu sprzedażowego jest tak istotna?
Zespół z liderem na czele powinien wypracować odpowiednie wskaźniki, za pomocą których oceniać będziemy postępy pracy zespołu.
Oto propozycje tych wskaźników:
- Przede wszystkim realizacja planów sprzedażowych,
- Wskaźnik zadowolenia klientów z pracy sprzedawców,
- Zyski jakie sprzedawcy wypracowali,
- Czas jaki poświęcili na realizację zadania,
- Problemy jakie napotkali.
- Znajomość produktu, który sprzedają.
Ostateczne wyniki pracy zespołu, to główne kryterium oceny, ale liczą się również konkretne cele składające się na cel główny (realizację planu sprzedażowego) i sposób ich realizacji. Poprzez sposób rozumie się jakość współpracy członków zespołu. Oto, co należy wziąć pod uwagę oceniając efektywność pracy zespołowej:
- Zaangażowanie w pracę członków zespołu;
- Współpraca pomiędzy poszczególnymi pracownikami;
- Umiejętność radzenia sobie z sytuacjami konfliktowymi;
- Aktywne wyszukiwanie celów sprzedażowych;
- Poziom zaufania w zespole;
- Przestrzeganie wspólnie ustalonych zasad;
- Umiejętność budowania relacji;
- Gotowość do podejmowania ryzyka;
- Gotowość do rozwijania własnych umiejętności.
By skutecznie zastosować się do wyżej wymienionych kryteriów niezbędne jest uczestniczenie w pracy sprzedawców. Polityka zamkniętych drzwi jest tutaj wysoce nieskuteczna. Lider musi jeździć ze swoimi sprzedawcami do klientów, uczestniczyć w zebraniach, zbierać informacje i dawać informacje zwrotne.
Podobne artykuły:
Ocena aktywności pracy psrzedawcy – wskazówki dla menedzera zespołu
Kontrolowanie pracy sprzedawcy
Rodzaje oceny podwładnego