Zasady perswazji

img_262
Czy prowadzisz zebranie całego zespołu, albo właśnie udzielasz informacji zwrotnej jednemu ze swoich podwładnych, Twój sukces jako lidera zależy od Twojej zdolności przekonywania ludzi do swojej wizji. 

 

Właściwie można powiedzieć, że przywództwo, to synonim efektywnej komunikacji. Umiejętnością numer jeden, której najbardziej brakuje menedżerom w Polsce, to umiejętność komunikacji, publicznych wystąpień i pozycjonowania siebie w roli lidera. Jeśli chcesz wyróżniać się z tłumu, otrzymać awans, albo przewodzić skutecznemu zespołowi sprzedawców, to musisz stać się ekspertem komunikacji i perswazji.

 
W całej historii najlepiej zapamiętywani byli ludzie, charyzmatyczni liderzy, którzy posiadali zdolność wzniecania odwagi u swoich podwładnych.  Im wyżej wspinasz się po drabinie firmowej kariery, tym częściej będziesz zmuszony komunikować swoje oczekiwania, obawy, rezultaty swoich działań przed różnymi grupami ludzi – zwykle przełożonymi, ale również z podwładnymi. I znowu, albo ich przekonasz do swojej wizji, albo przegrasz.

 
Strategie komunikacji
Psychologowie mówią nam, że rodzimy się z jednym z czterech różnych temperamentów: agresywnego, ekspresywnego, pasywnego i analitycznego. Każdy z tych stylów wymaga różnego podejścia i komunikacyjnej strategii. Na przykład, słowa, które przemówią do osoby z agresywnym temperamentem mogą całkowicie zniszczyć relacje z osobą o temperamencie pasywnym i vice versa.

 
Jeśli masz wpływać na swoich podwładnych, kolegów, klientów, to musisz szybko i precyzyjnie rozpoznawać te różnice w charakterach ludzi w Twoim otoczeniu, i odpowiednio reagować.
Podczas swojej kolejnej prezentacji, spotkania lub wystąpienia postaraj się zidentyfikować poprawnie różne charaktery swoich rozmówców.


Poniższe strategie powinny pomóc Ci w kontaktach z czterema typami charakterologicznymi.
  • Typ agresywny, to osoba nastawiona na wyniki. Boi się utraty kontroli i ceni osiągnięcia. 
Jakich słów używać w komunikacji?
Kontrola
Elastyczność
Praca
Siła
Wyzwanie
Szybkość 
Rezultaty
Cele
Opcje
Szybko
Wolność
Natychmiast
  • Typ ekspresywny. Ceni sobie uznanie, boi sie utraty prestiżu. Jest zorientowany na ludzi, nie na wyniki.
Jakich słów używać w komunikacji?
Kreatywność
Przyjazny
Prosty
Niesamowity
Spontaniczny
Ekscytujący
Przygoda
  • Typ pasywny. Wnikliwy obserwator. Zależy mu na byciu docenianym. Unika konfliktów.
Jakich słów używać w komunikacji?
Wsparcie
Rodzina
Harmonia
Współpraca
Szczerość
Uprzejmość
Relacja
  • Typ analityczny. Nastawiony na jakość. Ceni sobie dokładność i boi się bycia posztrzeganym jako niekompetentny pracownik.
Jakich słów używać w komunikacji?
Udowodnione
Gwarantowane
Ekonomiczne
Jakość
Wiarygodne
Efektywne
Uczyć się
Rozwój
Szkolenie

 
Nie każdy urodził się ze „złotym językiem”. Większość ludzi musi poświęcić wiele czasu i energii by nauczyć się rozpoznawać odpowiednie preferencje komunikacyjne swoich rozmówców. Trzeba też nauczyć się skutecznie i szybko reagować na różne charaktery. Dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy trenera lub z zewnętrznego szkolenia. 
Komunikacja jest podstawą. Na tym obszarze nie można oszczędzać.
 
Lech Dworaczyński



www.dworaczynski.pl