Sześć sposobów jak prowadzić swoich ludzi po kryzysie

img_290
Recesja powoli się kończy, ale sprzedawcy i ich menedżerowie nadal stają przed trudnymi wyzwaniami: działaniem konkurencji, presją ceny, nowymi, coraz wyższymi wymaganiami klientów etc. Okazji do sprawdzenia własnych umiejętności zarządzania zespołem sprzedawców,  było ostatnio wiele. Teraz nadeszła okazja, aby wykorzystać nowo nabyte umiejętności.

 

Jak skutecznie wykorzystać potencjał swoich ludzi w okresie pokryzysowym: 
  1. Szukaj dobrych wiadomości. Złe oczywiście lepiej się sprzedają, ale nie zbudują odpowiednio wysokiej motywacji. Na kolejnym spotkaniu zespołu poproś ludzi, by pochwalili się swoimi ostatnimi sukcesami. Najwyższy czas na zmianę postawy na bardziej optymistyczną!
  2. Trening, trening i jeszcze raz trening. W tym obszarze musisz zdwoić swoje wysiłki. Rozpoznaj dokładnie potrzeby szkoleniowe swoich podwładnych (każdego z osobna) stwórz plany szkoleniowe i zacznij je realizować!
  3. Walcz z wypaleniem. Czasy prosperity często wyrabiają w ludziach złe nawyki sprzedażowe. Wielu menedżerów i sprzedawców zapomina o utrzymywaniu dobrych relacji z klientem. W ciężkich dla branży momentach sprzedawcy i ich kierownicy desperacko i agresywnie próbują budować takie relacje, co prawie zawsze przynosi odwrotny skutek do zamierzonego. Okres po kryzysie to doskonała okazja, by starać się zbudować pozytywne relacje z klientem, zadbać o niego, co przyniesie wymierne korzyści i zyski dla sprzedawcy, a co za tym idzie również dla firmy. 
  4. Nowe metody pozyskiwania klientów.  Facebook, Twitter, LinkedIn, to także  źródła potencjalnych klientów. Jeśli Twoi menedżerowie jeszcze o tym nie wiedzą, to najwyższy czas im o tym powiedzieć. Naucz swoich podwładnych wykorzystywać te narzędzia. To wcale nie oznacza, że cała sprzedaż przeniesie się do sieci. Sprzedawcy muszą i tak dzwonić, pisać maile, przygotowywać oferty etc. Portale społecznościowe to tylko nowe możliwości, ale to przede wszystkim umiejętności sprzedażowe zapewnią sukces!
  5. Naucz swoich ludzi, jak skutecznie negocjować. Klienci żądają teraz więcej za mniej. Sprzedawcy często idą na ustępstwa, kosztem zysku firmy lub własnej prowizji. To błąd. Jeśli menedżerowie i ich sprzedawcy nie są przekonani o wartości produktu lub usługi, to nigdy nie przekonają do tego klientów! Tak bowiem odbiera to potencjalny nabywca: Jeśli tak szybko została obniżona cena, to coś nie tak z musi być z produktem. Innymi słowy, klient nie zaufa sprzedawcy. Jeśli produkt jest dobry i Twoi podwładni są tego pewni, to nie ma podstaw do obniżania ceny np. kosztem marży.
  6. Inspiruj i motywuj. Bądź liderem i zacznij działać zgodnie z pięcioma powyższymi punktami. Będziesz miał pewność, że Twoi ludzie podążą za Tobą niezależnie od tego, jak ciężko jest przetrwać na coraz bardziej konkurencyjnym rynku. Z takim zespołem przetrwasz.



    D.D.