Jak wprowadzać zmiany w zespole?

img_64
Zarządzanie zmianami i ich wprowadzanie w dzisiejszych czasach jest integralnym zadaniem menedżera sprzedaży. Zmiany zachodzą bardzo szybko i w związku z tym wymagają posiadania umiejętności szybkiego reagowania zwłaszcza, jeśli te zmiany wpłyną na funkcjonowanie Twojego zespołu sprzedażowego.

Trudna sztuka zarządzania zmianami w zespole może być o wiele łatwiejsza, gdy do całego procesu włączymy naszych podwładnych. Łatwiej jest zarządzać dobrze poinformowanym zespołem niż nieświadomymi pracownikami, którzy są przez to narażeni na stres, niskie morale i brak zaangażowania.

  1. Informuj swoich podwładnych o zmianach. Do tego, by móc wdrożyć zmianę niezbędne jest pełne zrozumienie, na czym ona polega. Po co ją w ogóle wprowadzać? Co spowodowało, że jej wprowadzenie jest niezbędne. Twoi podwładni inaczej patrzą na firmę niż na jej kierownictwo, nie posiadają wszystkich informacji np. o rynku, zmianach technologicznych, dlatego potrzebują Ciebie jako „łącznika”. Ty musisz informować, odpowiadać na pytania, rozwiewać wątpliwości. Będziesz zmniejszał lęk przed nieznanym.

     
  2. Daj im czas na przemyślenia. Muszą go mieć, by oswoić się ze zmianą, przedyskutować jej konsekwencje. Źle jest, jeśli zmiana jest postrzegana jak trzęsienie ziemi, jeśli wymagasz od swoich ludzi natychmiastowego jej wprowadzenia. Jedyną naturalną reakcją, będzie opór przed jej wprowadzeniem. Powiedz ludziom, że zmiana jest ważna dla firmy, ale daj im czas na naukę i konsultacje.

     
  3. Daj wybór. To bardzo trudne zadanie. Pozostawienie ludziom jakiejkolwiek opcji ułatwia zaangażowanie we wprowadzenie zmian. Czują się bezpieczniej. Główne zadanie zazwyczaj musi zostać wykonane i nie ma tu miejsca na negocjacje, ale jest wiele mniejszych zadań towarzyszących zmianie. Sposób ich wykonania można pozostawić swoim podwładnym. Jest to duży czynnik motywujący.

     
  4. Podkreślaj ważność zmiany. Zmiana, która jest wprowadzana, będzie czymś nienaturalnym przez długi czas. Naturalnym dążeniem Twoich ludzi będzie powrót do wcześniejszych znanych i przez to bezpiecznych rozwiązań. Dlatego musisz ciągle monitorować poziom realizacji zadania, podkreślaj jego znaczenie dla firmy. Niezbędna jest, zatem cierpliwość i konsekwencja w działaniu.

     
  5. Jedna zmiana już wprowadzona, czas na następną. To pewne, że zmian będzie wiele. Zmiany są konieczne, inaczej żadna organizacja nie utrzyma się na rynku. Dlatego przygotuj sobie pole manewru, przyzwyczaj zespół do tego, że zmiany są częścią pracy sprzedaży. Musisz zapewnić ludzi, że zmiany będą się pojawiać szybciej lub wolniej niekoniecznie, dlatego, że Twój zespół, firma, czy TY źle funkcjonujecie, ale dlatego, że zmienia się rzeczywistość.

Kilka prostych zasad, o których należy pamiętać wprowadzając zmianę. Tylko jako drużyna jesteście w stanie sprostać nadchodzącym wyzwaniom.

D.D.



Podobne artykuły:

Zanim rozpoczniesz nowy rok w sprzedaży

Menedżer jako przewodnik po ścieżce kariery

Co powoduje, że nie udaje Ci się wdrożyć zmian