Czym jest motywacja?

img_444
Motywacja oznacza różne działania dla różnych ludzi. Dla niektórych menedżerów zmotywowany pracownik to ten, który stale szuka nowych klientów. Dla innych to ten, który potrafi utrzymywać długie relacje z istniejącymi klientami.



Oto kilka punktów, które najlepiej oddają, czym jest motywacja:
Motywacja jest czymś:
  • Czego bardzo pożądasz u swoich ludzi.
  • Czego wielu sprzedawców (ale również menedżerów) nie ma.
  • Co znacząco wpływa na wyniki pracowników.
Niezależnie od znaczenia tego słowa, ten termin używany jest nagminnie, zwłaszcza wtedy, gdy Twoi ludzie jej nie mają.
By być skutecznym menedżerem musisz zadać sobie pytanie: „Dlaczego moi ludzie są tak mało zmotywowani?” I zacząć zmieniać coś w tym obszarze.

 
Jest wiele powodów dlaczego Twoi ludzie tracą motywację do pracy. Ten artykuł traktuje o jednym z nich. Twoi ludzie mogą nie mieć motywacji, ponieważ nie uważają za wartościowe tego, co im oferujesz. Nie wszystkich motywują pieniądze. To również wcale nie oznacza, że Twoi podwładni nie chcą dużo zarabiać. Wniosek nasuwa się sam: pieniądze są istotnym motywatorem, ale nie spowodują, że Twoi sprzedawcy i menedżerowie nagle zaczną przekraczać swoje limity sprzedażowe o 100%. 
Czy możesz to zmienić? Czy możesz spowodować, żeby Twoi podwładni chcieli zarabiać więcej? Otóż nie.

 
Wartości (lub czynników motywujących) nie można zmienić. Ten „rdzeń” ludzkich wartości może ulec zmianie, tylko dzięki znaczącemu, emocjonalnemu wydarzeniu w życiu człowieka. Ludzie motywowani są przez rzeczy, które cenią. To dlatego tak wiele osób nie lubi swojej pracy. 

 
Jeśli masz sprzedawcę lub menedżera w zespole, który nie jest zmotywowany i zaangażowany w swoją pracę, to Twoim pierwszym zadaniem będzie odkrycie ważnych dla niego wartości.


D.D.