Poszukujemy kandydata z potencjałem
‘Poszukujemy Kandydata z potencjałem…’ – właśnie takie słowa w większości padają podczas rozmów z firmami, które mają wolne wakaty/ Duże międzynarodowe firmy, prężnie działające w branży FMCG, które są nastawione na sukces, ale przede wszystkim na ludzi, którzy swoją energią i zaangażowaniem będą potrafili podbić rynek i przyczynić się do rozwoju biznesu. W chwili obecnej można zaobserwować, że dla wielu firm o wiele cenniejszy od posiadanego doświadczenia jest potencjał zatrudnianej osoby – dlaczego tak jest i z czego wynika zmiana?
Lata 2010-2011 należały do jednych z lepszych w branży FMCG zarówno pod względem biznesowym jak i pod kątem pozyskiwania kapitału ludzkiego do firmy. Wiele organizacji było nastawionych na zatrudnianie osób doświadczonych, znających dany segment rynku, posiadających szereg sukcesów zawodowych na swoim koncie, ale również aspiracje na więcej. Obecnie oczekiwania pracodawców wobec kandydatów to przede wszystkim minimum 2-letnie doświadczenie w prowadzeniu działań sprzedażowych, skutecznie przeprowadzone minimum 1-2 cykle negocjacyjne z sieciami handlowym, biegła znajomość języka angielskiego, entuzjazm oraz właśnie potencjał do rozwoju.
Czym dla firm z sektora FMCG jest popularne w ostatnim czasie słowo: „potencjał”?
Osoba z potencjałem to taka która:
- wniesie do organizacji powiew świeżości, nowoczesne spojrzenie,
- nie jest jeszcze skażona międzynarodową korporacją, potrafiąca dopasować się do istniejących struktur,
- działa dynamicznie, jest otwarta i nastawiona na zmiany,
- posiada niestandardowe spojrzenie, potrafiąca szukać nowych rozwiązań,
- zadania analityczne nie sprawiają jej problemów.
Firmy poszukują ludzi ambitnych, z pomysłem na siebie, zmotywowanych do podnoszenia poprzeczki coraz wyżej i wyżej. Doskonałym przykładem są tutaj osoby, które do organizacji dołączają zaraz po ukończeniu studiów i chcą rozwijać skrzydła w nowych strukturach. Coraz częściej międzynarodowe firmy organizują tzw. staże menedżerskie, które przygotowują młode osoby do pracy w korporacji i tym samym dają szansę na rozwój ścieżki kariery. W swojej pracy często spotykam osoby mające 6-8 letnie staże pracy w jednej organizacji, gdzie średni czas pracy na jednym stanowisku tu dwa lata. Właśnie takie osoby są dowodem na to, że posiadany potencjał oraz zaangażowanie w wykonywaną pracę pozwala na zdobycie nowych umiejętności, osiąganie najlepszych wyników, i tym samym prowadzi do awansu.
Czego oczekują Kandydaci z potencjałem?
Przede wszystkim swobody w działaniu, zaufania i możliwości wprowadzania w życie własnych pomysłów. Coraz częściej na swojej drodze zawodowej spotykam kandydatów, którzy mają jasno sprecyzowane cele. Dla takich osób odpowiedź na pytanie o firmę, w jakiej chcieliby pracować nie stanowi problemu – najczęściej są to nazwy dużych organizacji, które są rozpoznawalne na rynku. Kandydaci bacznie przyglądają się firmom wyróżniającym się stabilnością zatrudnienia, inwestycją w rozwój pracowników, a także pakietom socjalnym, które zapewnią satysfakcję min. finansową. Osoby z potencjałem są wiedzą też, które organizacje nie dają poczucia bezpieczeństwa czy możliwości rozwoju.
Młode osoby są nastawione na realizację własnych marzeń, doskonale wiedzą, które organizacje pozwolą im rozwinąć skrzydła, i docenią ich pod względem finansowym.
Korzyści inwestycji w kandydata z potencjałem?
Głównie dlatego, że taka osoba to wartość dodana dla działającego już zespołu. Bardzo często zespół Key Account Managerów to osoby pracujące od kilku lat w organizacji, które w wielu zadaniach stosują rozwiązania sprawdzone, idąc utartymi ścieżkami. Nowa osoba będzie stanowić źródło nowej energii, pomysłów i świeżego spojrzenia.
Dla wielu organizacji taka inwestycja zwraca się już po pół roku pracy nowej osoby. Pierwszy miesiąc, czasami pierwsze dwa, zazwyczaj wiążą się z nakładami organizacji. Konieczne są szkolenia wdrożeniowe dotyczące umiejętności rozpoznania klienta, wprowadzenia w nowy produkt, w organizację i specyfikę pracy. Jednak w kolejnych miesiącach pracownik z potencjałem generuje nowe pomysły i wdraża je w życie.
Jakie ryzyko niesie za sobą kandydat z potencjałem?
Niestety w przypadku kandydata z potencjałem ryzyko jego utraty jest bardzo wysokie. W tym przypadku wszystko zależy od organizacji, przełożonego. Jeśli na drodze tej osoby będą pojawiały się wyzwania i możliwości podnoszenia kwalifikacji, taki pracownik będzie pracował dla firmy przez długi czas.
Kandydat z potencjałem to zdecydowanie osoba, która zwiąże się z organizacją do czasu, do kiedy jej swoboda nie zostanie ograniczona lub do kiedy jej pomysły na daną kategorię produktową nie zostaną wyczerpane, albo też do czasu do kiedy jego działania będą doceniane przez przełożonego.
Dla osób będących na początku ścieżki kariery szczególnie cenne są:
- słowa pochwały,
- docenienie pracy nie tylko pod względem finansowym, również oficjalne wyróżnienie na tle całej organizacji dodaje skrzydeł i chęci do zdobywania kolejnych szczytów.
Przeciętny czas spędzony w jednej organizacji to 3 lata. Taki okres pozwala na zbudowanie pozycji lidera w zespole, zdobycie wiedzy, ale także budzi ciekawość do poznania nowej organizacji i podjęcia się nowych wyzwań. Jeśli organizacja nie daje pracownikowi nowych możliwości np. w postaci bardziej ambitnych zadań, taka osoba może podjąć decyzję o zmianie firmy, stanowiska być może nawet branży.
Aktualnie rynek doświadczonych Key Account Managerów powoli się wyczerpuje, nie jest łatwo pozyskać doświadczenie i wiedzę merytoryczną, która będzie szła w parze z energią do działania i nastawieniem na sukces, tak więc przyszedł czas na poszukiwanie nowych rozwiązań. Dla wielu organizacji inwestycja w potencjał okazuje się być opłacalną.
źródło: www.antal.pl