Efektywny czas w sprzedaży cz. II
Pierwszą część artukułu znajdziesz tutaj
Część druga artykułu “Efektywny czas w sprzedaży”
Przez moje menedżerskie ręce przeszły setki sprzedawców i bardzo wielu z nich nie stawiała sobie możliwych do zidentyfikowania celów życiowych. Często prosiłem podwładnych, aby zastanowili się, po co żyją, a następnie dopiero, po co pracują w Sprzedaży.
Sprzedawca, który ma nawet wrodzony talent, nabyte właściwe umiejętności do tego zawodu, jeśli nie ma kilku, wyraźnie zdefiniowanych celów życiowych, nigdy nie osiągnie szczytów swoich możliwości i zawodowego spełnienia. Już pomijam tutaj taki drobiazg jak nawyk regularnego przeglądu i przewartościowania swoich życiowych celów związany chociażby ze zmieniającą się sytuacją osobistą czy zawodową.
Mamy wiele przekazów w dostępnej literaturze, napisanej przez wspaniałych przedstawicieli zawodu sprzedawcy, jak ważne jest cotygodniowe planowanie czasu i celów, oznaczające nie tylko wielogodzinne oszczędności, ale i możliwość wykorzystania „oszczędzonego” czasu na efektywne działania.
Profesjonalny sprzedawca i wspierający go menedżer zawsze znajdują czas na omówienie zaplanowanych działań tygodniowych oraz ich analizę pod kątem efektywności. Również nigdy nie zapomną, aby przeanalizować wyniki z poprzedniego tygodnia w zakresie, czyli co miało być zrobione i co z tego wyszło. Tylko taka analiza daje szansę na rozwój zawodowy i pozwala efektywnie działać.
Sprzedawca musi wiedzieć nie tylko jaki przychód musi osiągnąć w danym tygodniu, musi także wiedzieć, jakie aktywności zawodowe muszą być wykonane i w jakiej ilości. Zapewni mu to bezpieczeństwo działania.
Rozumiem, że łatwo się mówi o wynikach, trudniej o właściwych aktywnościach, ale czy bez nich jest szansa na powtarzalne wyniki?
Dzieląc swoje cele na cząstkowe, nie tylko wiemy, ile musimy sprzedać każdego tygodnia, wiemy także ile rozmów telefonicznych trzeba zaplanować, ile z nich musi dojść do skutku, ile razy musimy się spotkać z klientem, ile prezentacji zamykających przeprowadzić.
Najlepsi sprzedawcy dokładnie wiedzą, ile muszą co dzień pracować, co muszą wtedy robić, nad czym się skupić.
Do sukcesu w tym zawodzie nie ma dróg na skróty. Wszyscy wiedzą o jest istotne, jednakże niewielu to realizuje i taki jest urok nie tylko tej profesji.
Patrząc z pozycji menedżera, przypominamy sobie, jak ważny jest proces selekcji do tego zawodu. Zawsze jest miejsce dla kolejnych jej adeptów.
Lech Dworaczyński
Lech Dworaczyński – przedsiębiorca, inwestor, udziałowiec i członek zarządów firm, wybitny trener, coach oraz doradca biznesowy. Od wielu lat nadal na pierwszej linii zarządzania sprzedażą! Nasz ekspert i opiekun merytoryczny portalu
www.dworaczynski.pl