Potrzebujesz więcej czasu? Deleguj.
„Wiem, że powinienem delegować zadania, ale ja mogę to zrobić szybciej… Ktoś nie będzie w stanie zrobić tego na czas… z pewnością popełni błędy…”
Takie zdania słyszę bardzo często od przepracowanych i zestresowanych menedżerów. Zażartowałem w swojej ostatniej prezentacji, że istnieje już prawdziwa epidemia, która zmusza ludzi do stwierdzenia, że „Muszę zrobić to sam, by było dobrze.”
Liderzy, którzy niechętnie delegują, mogą nawet logicznie uzasadniać swoje stanowisko. Tylko, że te uzasadnienia opierają się na obawie przed delegowaniem części swej odpowiedzialności i utraty kontroli. Nie zdają sobie sprawy, że będąc bardzo zajętymi wykonywaniem czyjejś pracy, tracą szanse na rozwój. Nie rozwijają siebie i firmy.
Oczywiście są zadania, których tylko menedżer może się podjąć, ale jak często mamy do czynienia z takim przypadkiem? Prawdziwy problem z delegowaniem zadań leży nie u osoby, której je delegujemy, ale raczej po stronie delegującego.
Delegowanie zadania, jeśli jest przeprowadzone w sposób właściwy, jest zarówno narzędziem w zarządzaniu personelem, jak i czasem. Menedżer staje się jednocześnie lepszym liderem i skuteczniej zarządza własnym czasem.
Oto kilka punktów, o których należy pamiętać podczas delegowania, a wszystko pójdzie dobrze:
1. Deleguj odpowiednio wcześnie. Trzeba to zrobić z wyprzedzeniem, by uniknąć niepotrzebnej presji i lepiej zaplanować wykonanie zadania.
2. Wybierz odpowiednią osobę. Upewnij się, że właściwa osoba dysponuje czasem, by przejąć odpowiedzialność za zadanie. Oceń umiejętności i możliwości swojego zespołu i przydziel zadanie najbardziej kompetentnej osobie. Zapewnij jej szkolenie i niezbędne środki.
3. Podaj powody. Przedstaw uzsadnienie swojego działania i potrzebę wykonania zadania. Powiedz również w jaki sposób wykonanie zadania wpłynie pozytywnie na firmę/dział/zespół etc. Pamiętaj: Zadanie rutynowe dla Ciebie może stanowić nie lada wyzwanie dla Twojego podwładnego.
4. Ustal konkretne cele i oczekiwania. Bądź przejrzysty i konkretny jeśli chodzi o: co, dlaczego, kiedy, kto i gdzie oraz podział kompetencji, czyli o czym decyduje ja sam, a o czym może decydować sam podwładny.
5. Deleguj całe zadanie. To powoduje, że prawie cała odpowiedzialność spada na podwładnego, ale również zwiększa jego motywację.
6. Nie zostawiaj podwładnego samemu sobie. Żądaj regularnych raportów odnośnie postępów w wykonywaniu zadania, zwłaszcza jeśli jest to duże lub zupełnie nowe zadanie. W ten sposób będziesz w stanie wyłapać odpowiednio szybko (lub nawet przewidzieć) problemy lub błędy i zapewnić wsparcie. To dopuszczalny sposób kontrolowania podwładnego.
7. Oceniaj rezultaty. Czy podwładny spełnił oczekiwania? Czy zadanie zostało wykonane skutecznie, na czas i w ramach założonego budżetu? Jeśli tak, to pochwal podwładnego. Upewni to obie strony (Ciebie i pracownika), że możecie polegać na własnych umiejętnościach i doświadczeniu. Jeśli się nie udało, to należy dokonać analizy powodów porażki i przejść do odpowiedniego szkolenia. Nie poddawać się. Pamiętaj, że większość z nas uczy się więcej na własnych błędach niż na sukcesach.
Delegowanie, to coś więcej niż odejmowanie sobie zadań i przerzucanie ich do kogoś innego. To sposób na wykonanie konkretnych obowiązków szybciej, skuteczniej i lepiej, używając dostępnych środków. Tak, czasami podwładny może mieć znacznie lepsze rezultaty niż Ty. Dodatkowo, delegowanie jest sposobem dowartościowywania ludzi i rozwijania ich umiejętności poprzez zwiększanie odpowiedzialności i kompetencji. Umiejętność delegowania jest charakterystyczną cechą prawdziwych liderów.
Marcia Zidle
Marcia Zidle jest specjalistką w zakresie technik motywacyjnych dla menedżerów i liderów biznesowych. Ma ponad 25 letnie doświadczenie w konsultingu.
Oryginalny artykuł znajduje się tutaj