Motywacja pracowników. Czy kradniesz im wiatr z żagli?

img_219
Czy kiedykolwiek zauważyliście jak entuzjazm nowego, młodego pracownika szybko się wypala?  Zgodnie z badaniami prowadzonymi przez Harvard Management Update w  85% firm morale podwładnych znacząco spada po pierwszych sześciu miesiącach pracy.



Zaangażowanie pracowników w większości determinowane jest przez środowisko, w którym pracują i to zaangażowanie może być zwiększane lub zmniejszane przez Ciebie – czyli szefa. Eksperci w dziedzinie motywowania ludzi powtarzają, że najlepszym sposobem na podtrzymanie entuzjazmu podwładnych jest, po pierwsze, nie szkodzenie im. Minimum, które możemy zrobić, to  nie demotywować naszych podwładnych.



Poniżej lista najczęściej popełnianych błędów przez pracodawcę:

  • Publiczne krytykowanie. Wskazywanie błędów pracownika na forum publicznym rzadko przynosi dobre rezultaty. Niektórzy menedżerowie uważają, że publiczna reprymenda sprawi, że nikt inny nie popełni podobnych błędów, jednakże taka sytuacja w rzeczywistości tylko krępuje innych podwładnych.
  • Nieumiejętność chwalenia. Jeśli pracownik odnosi wrażenie, że jego ciężka praca nie jest doceniana, to zacznie zastanawiać się, dlaczego właściwie tak mocno się stara. Pamiętajcie o chwaleniu swoich ludzi. Nawet  małe rzeczy, jak „dziękuję” czy „dobra robota” w wielu wypadkach wystarczają.
  • Brak konsekwencji. Jeśli prosiłeś podwładnych o opinie na temat jakiejś strategii lub o pewne propozycje, to pamiętaj, by brać je pod uwagę podczas podejmowania decyzji. Proszenie podwładnych o wkład i ignorowanie ich nakładu pracy, to okazywanie braku szacunku.
  • Wyznaczanie nierealnych celów i terminów realizacji. Gdy pracownik zda sobie sprawę, że nie będzie  w stanie sprostać Twoim wygórowanym oczekiwaniom, to pierwszą rzeczą o której pomyśli  będzie: „To bez sensu! I tak mi się nie uda!” Bądźmy wymagający, ale nie wyznaczajmy celów niemożliwych do osiągnięcia.
  • Brak wyjaśnienia własnych działań. To, że Wy trzymacie karty w ręku, wcale nie oznacza, że musicie je chować. Wyjaśnianie dużych i ważnych decyzji menedżerskich pomoże podwładnym zrozumieć Waszą perspektywę, za co będziecie również szanowani.
  • Nieumiejętne szkolenie i coaching w celu podniesienia efektywności. Jeśli pracownik pracuje poniżej swoich możliwości, to dobrze będzie przypomnieć mu o swoich oczekiwaniach. Starzenie pracownika poniesieniem znacznych konsekwencji, jak utrata pracy, może spowodować odwrotny efekt do oczekiwanego.
  • Niedocenienie kreatywnego myślenia i rozwiązywania problemów. Gdy podwładny podejmuje inicjatywę, by coś usprawnić, to nie ignoruj tego. Przyjrzyj się dokładnie ich sugestiom. Inaczej ryzykujesz utratę ich zaangażowania.
  • Mikrozarządzanie i brak zaufania. Być może najgorszą rzeczą, jaką może zrobić menedżer jest uniemożliwienie swym podwładnym wykonywanie swych obowiązków poprzez okazywanie braku zaufania, które przejawia się min. poprzez mikrozarządzanie, czyli dokładne kontrolowanie każdego działania podwładnego.



Wyeliminujcie te czynniki zanim zaczniecie planować tzw. procesy motywujące. Darmowa kawa i pączki to miła perspektywa, ale ona nie zniweluje złego stylu zarządzania.



Marcia Zidle

Marcia Zidle – Marcia Zidle jest specjalistką w zakresie technik motywacyjnych dla menedżerów i liderów  biznesowych. Ma ponad 25 letnie doświadczenie w konsultingu.



Oryginalny artykuł znajduje się tutaj