Decyzje, decyzje, decyzje…

img_877
Czy powinienem przyjąć tę ofertę, czy czekać na lepszą? Czy powinienem przyjąć kandydata, który ma największe doświadczenie, czy tego, który jest „zielony”, ale ma gigantyczny entuzjazm? Czy kupić nowy system komputerowy, czy czekać do nowego roku podatkowego? 



Pracując przez lata jako coach, miałam okazję spotykać się z wieloma liderami, którzy musieli podejmować poważne decyzje: od rezygnacji z nieskutecznego programu komputerowego, zwalnianiu nieefektywnego pracownika, po konfrontacje z udziałowcem, który postępuje nieetycznie.



Moją rolą nie było mówić im, co mają robić. Najczęściej pomagałam im w procesie podejmowania właściwej decyzji. Oto, czego się nauczyłam: Nawet jeśli bardzo chcemy wierzyć, że nie mamy żadnych uprzedzeń i nie jesteśmy stronniczy, to fakty temu przeczą. Wszyscy mamy jakieś uprzedzenia. Im bardziej będziemy świadomi tego faktu, tym lepiej.



Poniżej najczęstsze błędy, które powodują, że podejmujemy złe decyzje.



1. Przecenianie konkretnej informacji. Ludzie mają tendencję do przeszacowywania wagi pewnych osób czy grup, do których należą. Ponieważ szanujemy takich ludzi, to zgadzamy się z ich opiniami, wierzymy bowiem, że wiedzą więcej na dany temat. Jeśli tak jest, to następnym razem zadajmy sobie pytania:



Czy on/ona rzeczywiście wie więcej na ten temat niż ja?

Czy mają te same wartości, co ja?

 Czy mają takie same doświadczenia w tym obszarze, co ja?



Innymi słowy przyjmujmy ich opinie, ale patrzmy na nie z odpowiedniej perspektywy.



2. Zaniżanie wagi konkretnej informacji. Czy zdajemy sobie z tego sprawę, czy nie, mamy również tendencję do bagatelizowania znaczenia opinii innych. To bardzo niekorzystne, ponieważ bardzo często jest tak, że opinia z zewnątrz pozwala spojrzeć na dany problem z innej perspektywy, a to z kolei umożliwia nam zobaczenie faktycznych rozmiarów problemu. Jeśli zatem złapiecie się na tym, że bagatelizujecie informację uzyskaną od innych, to przynajmniej zadajcie sobie pytanie „dlaczego?”



3. Widzimy i słyszymy tylko to, co chcemy. Wypróbujcie następujące ćwiczenie. Poproście przyjaciela lub znajomego, by rozejrzał się w najbliższym otoczeniu i zanotował wszystkie rzeczy, które mają zielony kolor. Następnie poproście, by zamknęli oczy i wymienili rzeczy, które mają czerwony kolor. Jestem pewna, że prawie nikt nie będzie w stanie wymienić takich przedmiotów, ponieważ koncentrował się na przedmiotach w kolorze zielonym. Nasza zdolność percepcji tak właśnie działa.



Skupiamy się na tym, czego spodziewamy się, że się wydarzy. Nie na tym, co się w rzeczywistości dzieje. Kluczem jest bycie świadomym tych swoich ograniczeń. Jakie są Wasze umiejętności słuchania?



Wasz proces decyzyjny może być chaotyczny, „z sufitu” lub może być przemyślany. To naprawdę zależy od okoliczności, ograniczeń czasowych i ludzi, którzy są w ten proces zaangażowani. Niezależnie od powodu, upewnijcie się, że jesteście świadomi swoich nawyków (dobrych i złych), które mają na ten proces wpływ.



Czy przeceniacie lub bagatelizujecie wpływ i wkład innych w ten proces? Czy udajecie, że słuchacie innych? Czy widzicie potencjał w pomyśle, idei nawet jeśli nie jest ona konkretnie sformułowana? Konsekwencja decyzji lidera może, i zwykle tak jest, mieć pozytywny lub destruktywny wpływ na  całą organizację. Jesteśmy zatem tak dobrymi menedżerami i liderami, jak decyzje, które podejmujemy.

Marcia Zidle

 

Marcia Zidle

źródło tekstu