Czy odniosę sukces jako sprzedawca?

Pod koniec ostatniego szkolenia dla sprzedawców miałem okazję porozmawiać z jednym z uczestników spotkania. Rozmowa koncentrowała się na pytaniu, czy można rozpoznać sygnały, które mogą  świadczyć, że dana osoba odniesie sukces w sprzedaży w długim okresie czasu.



Pytanie bardzo dobre, a zadała je osoba bardzo bystra, która w moim przekonaniu taki sukces w sprzedaży odniesie. Mój rozmówca był  przejęty i chciał koniecznie wiedzieć, czy praca w sprzedaży była jego dobrą decyzją.



W mojej odpowiedzi skupiłem się na dwóch aspektach.



Po pierwsze powiedziałem mu, by przyjrzał się swoim umiejętnościom komunikowania się oraz zdolności do bycia zorganizowanym i zmotywowanym niezależnie od zastanych okoliczności. Dla mnie to właśnie te umiejętności są absolutnie niezbędne, by odnieść długofalowy sukces w sprzedaży.



Nie jest tak trudno osiągnąć doraźny sukces w sprzedaży . To właśnie osiąganie dużych i długotrwałych sukcesów jest tym, co odróżnia przeciętnego sprzedawcę od wybitnego.



Swojemu rozmówcy powiedziałem, że jedynym sposobem na upewnienie się, czy ma szansę na sukces jest obiektywne spojrzenie na swoje osiągnięcia.



Łatwo jest pytać innych, jeśli jesteśmy pewni siebie, potrafimy się komunikować, mamy wysoką motywację itp. Problem w tym, że odpowiedź na zadane pytanie – czy nadaję się na sprzedawcę, to wciąż tylko opinia osoby trzeciej. Jedyna opinia w tym temacie, która się liczy, to Twoja własna.



Niektórzy twierdzą,  że szukanie odpowiedzi „w sobie” jest mało obiektywne i nie przyniesie rezultatu. Ja twierdzę, że jest zgoła inaczej. Oto dlaczego. Jeśli chodzi o poziom motywacji danej osoby, to jest to sprawa niemożliwa do zmierzenia z zewnątrz. To sprawa osobista i „wewnętrzna”. Dlaczego, zatem ktoś może uważać, że cudza opinia będzie bardziej wiarygodna niż moja własna?



Wielcy sprzedawcy się  nie rodzą. Oni się rozwijają i uczą poprzez uczestnictwo w codziennym procesie bycia sprzedawcami. To rutyna i codzienne doświadczenia oraz umiejętność wyciągania z nich odpowiednich wniosków, sprawiają,  że stajemy się wybitni.



Wielcy sprzedawcy wcale nie są wielcy, ponieważ udało im się zamknąć jedną dużą sprzedaż w kwartale. Są wielcy, ponieważ udaje im się to przez cały rok i, co ważniejsze, stale się uczą  i rozwijają.



Mark Hunter



Źródło: http://thesaleshunter.com/will-i-succeed-as-a-salesperson/