5 kroków, które zaprowadzą Twoją firmę prosto do Klienta
Znalezienie klienta to pierwszy etap gwrantujący sukces w biznesie. Poniższych pięć kroków może pomóc Ci w trafieniu bezpośrednio do Twoich klientów.
Po pierwsze – Określ swojego „idealnego” potencjalnego klienta
Na tym etapie musisz zadać sobie pytania. Im więcej masz informacji, tym większe są Twoje szanse na zdobycie kolejnych kontrahentów.
Oto kilka pytań, na które musisz sobie odpowiedzieć:
Kim są Twoi klienci?,
Jak wyglądają i gdzie możesz ich znaleźć?,
Kiedy potrzebują Twojego produktu?
Postaraj się również dowiedzieć o nich jak najwięcej: wiek, płeć, wykształcenie, zainteresowania, wysokość dochodów, działalność społeczna. Następnie dowiedz się: Jakie problemy usiłują rozwiązać?, W jaki sposób możesz zmotywować ich do zawarcia transakcji?, Komu podlegają i kto im podlega?, Czy i z jakich konkurencyjnych produktów obecnie korzystają oraz ile za nie płacą?, Co najbardziej cenią sobie w tej ofercie?, Dlaczego chcieliby czegoś lepszego?, W jaki sposób Ty możesz im pomóc?
Kiedy zdobędziesz te informacje, będziesz precyzyjnie trafiał do tych osób, które dysponują faktyczną siłą nabywczą. Poza tym wiedza ta pozwoli Ci na rozpoznanie potencjalnego klienta, kiedy natrafisz na niego przypadkiem podczas podróży.
Po drugie – Zrób rozpoznanie w terenie
Poznawaj otoczenie. Udaj się do miejsc, które uznałeś za najbardziej odpowiednie środowisko dla Twojego „idealnego” potencjalnego klienta. Rozmawiaj z nim w centrach handlowych, bibliotekach, parkach biznesu, na konferencjach, szkoleniach i wszędzie tam, gdzie tylko możesz go znaleźć. W ten sposób dowiesz się, czym się zajmują, w jaki sposób to robią i jakie maja problemy Twoi klienci. Kiedy to zrobisz dowiesz się jak twój produkt może im pomóc.
Po trzecie – Znajdź sprzymierzeńców w obozie klienta
Przekonuj potencjalnych klientów do siebie w rozmowach telefonicznych lub osobiście. Pamiętaj, że bardzo silną potrzebą ludzi jest pomaganie innym. Tak samo jak Ty wielu ludzi zwyczajnie lubi pomagać innym. Z tych samych powodów piszę ten artykuł. Wystarczy, że zadasz potencjalnemu sprzymierzeńcowi pytanie „Zastanawiałem się, czy może mi Pan pomóc?” i powiesz czego szukasz, a przekonasz się, jak wielu ludzi z przyjemnością zdecyduje się Ci asystować. Jeśli dodatkowo będziesz potrafił zbudować partnerskie relacje zyskasz ambasadora, który podzieli się dobrą informacją o Tobie przynajmniej z 5 innymi osobami. To nie koniec. Jeszcze więcej zyskasz jeśli zwyczajnie go o to poprosisz.
Po czwarte – Zadawaj dużo pytań
Często chęć przekazania dobrej informacji o firmie sprawia, że zapominasz o tym, co stanowi klucz do twoich relacji z klientem. Jeśli jeszcze nie wiesz, dlaczego klient ma zawsze wybierać Twój produkt to zanotuj sobie teraz dwa kluczowe słowa ZAUFANIE I PEWNOŚĆ.
Jeśli natomiast już to rozumiesz, to zapewne wiesz, że Twoi potencjalni klienci muszą mieć poczucie bezpieczeństwa robiąc z Tobą interesy. Zadając pytania budujesz zaufanie. Dlatego zapraszaj swoich potencjalnych klientów na spotkania.
Po piąte – Aktywnie słuchaj odpowiedzi
Prawdziwe słuchanie potencjalnego klienta opiera się na wsłuchaniu się zarówno w treść, jak i przekaz emocjonalny wypowiedzi. Tylko w taki sposób możesz zbudować zaufanie i upewnić klienta, że on sam i jego potrzeby są dla Ciebie naprawdę ważne. Nie wolno Ci zatem nauczać, wyjaśniać i przekonywać. Musisz przestać sprzedawać. Na to wszystko będzie odpowiedni czas później.
Przy obecnym natłoku informacji handlowych Twój sposób dotarcia do potencjalnych Klientów powinien być oparty na idei mówiącej, że łatwiej znaleźć osoby, które już teraz chcą, potrzebują lub muszą kupić Twój produkt, aniżeli te, które trzeba przekonać bądź wywierać na nich presję. Nie możemy też zapomnieć, że realizacja tej strategii możliwa jest tylko poprzez systematyczne poznawaniekKlienta, bowiem „Twój sukces zaczyna się od informacji”.
Paweł Modzelewski
www.langas.pl
Menedżer Sprzedaży poleca: Jak przyciągnąć doskonałych klientów