Komunikacja wewnętrzna

img_387
Jest kilka bardzo ważnych elementów skutecznej wewnętrznej komunikacji.  Każdy menedżer jest odpowiedzialny za poziom komunikacji w swoim zespole sprzedażowym. 

 

1. Komunikacja skierowana do podwładnych musi iść z góry. Efektywna komunikacja wymaga zaangażowania menedżerów każdego szczebla. Innymi słowy zachowanie menedżera musi być zgodne z komunikatem czy wizją, którą przekazuje podwładnym.

 
2. Spójność komunikatu. Za wszelką cenę staraj się zachowywać spójność komunikatu. Ma on być pełny, a więc zawierać wszelkie niezbędne informacje, które mogą być przydatne podwładnemu, zarówno te złe i jak i te dobre.


3.  Charyzma. Umiejętności komunikowania to jedno, a zdolność przekonywania ludzi do treści zawartych w komunikacie to drugie. Bez charyzmy i pewności siebie na pewno się to nie uda.

 
4. Komunikacja z podwładnym powinna być zaplanowana. Podobnie niezbędne środki finansowe i techniczne. Wykorzystuj zdobycze techniki w planowaniu komunikacji ze swoimi podwładnymi.


5. Integracja pomiędzy komunikacją wewnętrzną a zewnętrzną. To, co mówisz swoim ludziom, musi być w korelacji z tym, co mówisz swoim klientom i vice versa.


6. Wyczucie czasu. Choćby najlepiej zaplanowany komunikat, trafiający bezpośrednio do zainteresowanych stron, będzie nieskuteczny, jeśli będzie spóźniony. Nieaktualne wiadomości są często gorsze niż ich brak.


7. Ton jest ważny. Zbytni entuzjazm na temat, który nie znaczy wiele dla ludzi, spowoduje, że podwładni nie będą poważnie traktowali Twojego komunikatu. Analogicznie, jeśli podwładni wyczują, że nie interesujesz się ich problemami, to stracą motywację do pracy.


8. Pamiętaj, by pokazywać podwładnym co z konkretnych działań będzie korzystne. Być może działasz w najlepszym biznesie pod słońcem, ale dopóki nie powiesz (nie pokażesz) ludziom, dlaczego mieliby pracować dla Ciebie, to nie zbudujesz trwałego zespołu.


9. Komunikacja to proces dwustronny. Nie tylko Ty komunikujesz, dlatego słuchaj tego, co mają do powiedzenia inni. Dlaczego ludzie mają słuchać Ciebie, gdy Ty nie będziesz chciał wysłuchać ich?


10. Ustal standardy komunikacji i trzymaj się ich konsekwentnie. Pokaż , co obowiązuje w komunikacji, a co jest jedynie opcją np. każda informacja musi być przekazywana mailem, opcjonalnie sms’em.