Rozmowa z Sales Manager w IKEA Petrą Fare

Petra Färe pracuje na stanowisku IKEA Sales Manager. Do jej głównych zadań należy łączenie globalnych strategii sieci Ikea ze strategią na rynku polskim. Jej bezpośredni zespół liczy 13 osób.



M.S.: Na co szczególnie zwraca Pani uwagę w zarządzaniu sprzedażą?

Petra Färe:  Zarządzanie czasem, jeśli chodzi o te wszystkich rzeczy, które lubię robić i w jakie chcę być zaangażowana. Trudno mieć na tyle dyscypliny, by powiedzieć – nie, gdy istnieje tak wiele ciekawych i ekscytujących  tematów! Kiedy się czegoś podejmujemy, ważne by stawiać na jakość, a nie na ilość.



M.S.:  Na co szczególnie zwraca Pani uwagę w zarządzaniu sprzedażą?

P.F.: Punktem wyjścia jest zrozumienie przez całą organizację tego, co robimy i dlaczego to robimy. Zarządzanie sprzedażą to słuchanie klientów. Musimy stale doskonalić się  w dostosowaniu działania do zwiększonych oczekiwań konsumentów. W sprzedaży zwracamy dużą uwagę na to, w jaki sposób ustalamy ceny naszej oferty, by zapewnić, że nasze produkty mają najlepsze ceny na rynku w relacji do artykułów porównywalnej jakości. Monitoring  wyników sprzedaży na poziomie produktu jest kolejnym bardzo ważnym aspektem, abyśmy mogli zabezpieczyć wystarczające dostawy, tak żeby każdy mógł kupić to, po co przyszedł. Szczególnie ważne jest to dla działań reklamowych, żeby ludzie mogli nabyć rzeczy, które zobaczyli w telewizji, czy prasie itd.



M.S.:   Z jakimi największymi problemami zetknęła się Pani w zarządzaniu ludźmi?

P.F.: Generalnie, zarządzanie ludźmi nie jest problemem, to zaszczyt.  Jednak czasami wyzwaniem jest zarządzanie poprzez dobry przykład.  Ludzie nie wierzą w teorie, wierzą w to, co widzą. Jeśli mówisz, że w życiu ważne jest odpowiednie zrównoważenie pracy i życia prywatnego – nie możesz siedzieć w biurze po nocy, tylko masz  iść do domu. Zaufanie buduje się wtedy, gdy praktyka pokrywa się z tym, co się głosi.



M.S.:  Jakimi cechami powinien charakteryzować się menedżer, znajdujący się na stanowisku, które Pani zajmuje?

P.F.: Musi być głęboko zainteresowany ludźmi i tym, jak wygląda ich codzienne życie w domu. Ma  mieć  pasję dla biznesu. Widząc możliwości i szanse, a nie przeszkody. Ma być zorientowany na przyszłość i zawsze chętnie poszukiwać lepszych rozwiązań. Ma cieszyć się życiem i lubić swoją pracę oraz wierzyć w to, co robi!



M.S.:  Jakich głównych błędów należy wystrzegać się na tym stanowisku?

P.F.: Należy wystrzegać się niewykorzystania potencjału całej organizacji i zaangażowania ludzi wokół siebie. Istnieje ryzyko, że w końcu zbyt dużo rzeczy robi się samemu. Myślę, że jest to częsty błąd, zwłaszcza popełniany przez nowych menedżerów. Przede wszystkim  otaczający Cię ludzie są zwykle specjalistami, więc mają większą wiedzę niż ty, a większość z nich lubi brać na siebie odpowiedzialność, wnosząc  swój wkład w  rozwój firmy. Nie wolno nigdy zapominać o ważnym znaczeniu pracy zespołowej.



M.S.:   Jakie są Pani główne obowiązki? Jak liczny zespół Pani podlega?

P.F.: Wraz z resztą kadry kierowniczej i moim zespołem sprzedaży łączymy globalne strategie IKEA ze strategią na rynku polskim. Zapewniamy odpowiedni asortyment w odpowiednich cenach. Wspieramy nasze sklepy IKEA na terenie całego kraju w przedstawieniu naszej oferty  i w przygotowaniu na spotkanie z  klientami. Mój bezpośredni zespół sprzedaży składa się z 13 osób na poziomie kraju. Ściśle współpracujemy także ze wszystkimi działami sprzedaży w sklepach oraz pozostałymi spełniającymi inne funkcje.



M.S.:   Dlaczego warto pracować w Państwa firmie, jako menedżer sprzedaży?

P.F.: Dom jest najważniejszym miejscem na świecie. Nasz pomysł na biznes to umożliwienie jak największej liczbie ludzi posiadanie funkcjonalnego i pięknego domu, który spełnia ich potrzeby, pragnienia i marzenia. Nasza wizja, w którą bardzo wierzę, mówi natomiast o „tworzeniu lepszych warunków codziennego życia dla wielu ludzi”. Oznacza to, nie tylko klientów, ale także współpracowników. Nasza polityka personalna jest równie ważna, jak pomysł na biznes.

Biznes i ludzie idą w parze, dlatego fantastycznie jest pracować jako kierownik sprzedaży w IKEA!