Rozmowa z dyrektorem sprzedaży w Hochland Polska Maciejem Kałkiem
Rafał Kiss jest dyrektorem sprzedaży w Panasonic Marketing Europe GmbH. Odpowiada między innymi za ustalenie strategii sprzedaży tak w Polsce jak i na Łotwie, Litwie i w Estonii. Jego zespół na tych wszystkich rynkach liczy kilkadziesiąt osób.
Menedżer Sprzedaży:Co uznaje Pan za największe wyzwanie w swojej pracy?
Rafał Kiss:Od lat jestem związany ze sprzedażą i mało rzeczy może mnie jeszcze zaskoczyć. Jednak na każdym etapie najważniejsze są umiejętności motywowania zespołu tak, aby wspólnie osiągnąć jak najlepsze wyniki. Na szczęście na rynku jest coraz więcej ludzi dobrze przygotowanych do tego zawodu, dzięki czemu łatwiej budować sprawny zespół. Pamiętajmy jednak, że w sprzedaży potrzebne jest to „coś”- a znalezienie tego w konkretnej osobie bardzo często jest największym wyzwaniem. Z drugiej jednak strony daje to też zdecydowanie dużą satysfakcję.
M.S.: Na co szczególnie zwraca Pan uwagę w zarządzaniu sprzedażą?
R.K.: Myślę, że w zarządzaniu sprzedażą ważna jest przedsiębiorczość i nastawienie na wynik, zarówno w przypadku menedżera, jak i każdego handlowca. Ważny jest zapał i pozytywne nastawienie do problemów, które zawsze muszą się pojawić. Każdy problem staram się zawsze postrzegać jako szansę. Takie podejście znacznie zwiększa szanse na sukces, a pozytywne rozwiązanie problemu przenosi menedżera i zespół na wyższy poziom współpracy.
W zarządzaniu sprzedażą ważny jest również rozwój każdego elementu marketing mixu, ponieważ tylko jednoczesny nacisk na wszystkie elementy może dać zadawalające efekty. Są oczywiście elementy, na które mogę mieć większy wpływ, jak cena produktów. Zawsze bardzo uważnie ustalam politykę cenową dla każdego segmentu, tak aby odnieść jak największy sukces na rynku.
M.S.:Z jakimi największymi problemami zetknął się Pan w zarządzaniu ludźmi?
R.K.:W zarządzaniu ludźmi stawiam zawsze na przejrzyste zasady. Zawsze wspólnie ustalamy cele, które następnie są weryfikowane. Najtrudniejsze jest ustalenie takich założeń, które będą dla zespołu wyzwaniem, ale równocześnie będą możliwe do osiągnięcia. Wiem, że tylko silny i stabilny zespół pozwoli nam działać prężnie na rynku, dlatego staram się tak zarządzać swoim zespołem, aby ta równowaga była zachowana.
M.S.:Jakimi cechami powinien charakteryzować się menedżer, znajdujący się na stanowisku, które Pan zajmuje?
R.K.:Dyrektor sprzedaży, to bardzo istotne stanowisko w każdej firmie i ciąży na nim bardzo duża odpowiedzialność. Osoba na takim stanowisku powinna być na pewno dobrze zorganizowana, odporna na stres oraz, co najważniejsze, musi dobrze motywować swoich pracowników.
Oczywiście dodatkowo trzeba mieć bardzo szeroką wiedzę na temat rynku i umiejętności sprzedaży. Co więcej, dobre umiejętności komunikacyjne ułatwią kontakty z dystrybutorami i sieciami handlowymi, co jest często kluczem do sukcesu rynkowego.
M.S.:Jakich głównych błędów należy wystrzegać się na tym stanowisku?
R.K.:Warto unikać podejmowania szybkich i pochopnych decyzji. Zawsze mamy prawo do choćby kilku chwil na przemyślenia sprawy, zrobienie odpowiednich zestawień tak, aby mieć pewność, że dany ruch się opłaci. Dodatkowo, trzeba pamiętać, że warto wspierać się zespołem. Często spojrzenie innej osoby całkowicie odmienia pogląd na sprawę i pozwala na podjęcie odpowiedniej decyzji.
M.S.:Jakie są Pana główne obowiązki? Jak liczny zespół Panu podlega?
R.K.:Jako dyrektor sprzedaży zajmuję się głównie ustalaniem strategii sprzedaży zarówno w krótkim, jak i długim terminie, a następnie jej realizacją. W zakres moich obowiązków wchodzą działania zarówno na rynku polskim, jak również na Łotwie, Litwie i w Estonii. Mój zespół na tych wszystkich rynkach liczy kilkadziesiąt osób.
M.S.:Dlaczego warto pracować w Państwa firmie jako menedżer sprzedaży?
R.K.:Produkty w branży Consumer Electronics bardzo szybko ewoluują i zaskakują nowymi rozwiązaniami, dzięki czemu branża ta jest naprawdę ciekawa. Dodatkowo praca w Panasonic pozwala zdobyć doświadczenie w międzynarodowej korporacji, której kultura jest oparta na bardzo ciekawej filozofii zarządzania i biznesu założyciela firmy Matsushity, po którą często sięgam w trudnych sytuacjach. Zapraszamy do Panasonic!