Rozmowa z dyrektorem sklepu Decathlon we Wrocławiu – Damienem Douiri
Damien Douiri swoją karierę w Decathlonie rozpoczął w Paryżu, gdzie najpierw przez dwa lata pracował jako menedżer departamentu sportów zespołowych, a następnie sportów górskich. Potem pracował jako kierownik eksploatacji, a następnie na stanowisku menedżera sklepu we Francji. Do Polski przyjechał w styczniu 2010 roku i tu pracuje jako menedżer sklepu we Wrocławiu. Sam podkreśla, że jedną z zalet pracy w Decathlonie jest możliwość pracy w różnych krajach.
Menedżer Sprzedaży: Co uznaje Pan za największe wyzwanie w swojej pracy?
Damien Douiri: Największym wyzwaniem w mojej pracy jest satysfakcja klienta, co w praktyce oznacza, że staram się dostarczyć najlepszą obsługę klienta, jaka tylko jest możliwa. Jeśli klient czegoś potrzebuje, robimy wszystko, aby mógł to u nas znaleźć. Staramy się zbudować dobry zespół odpowiednio wyszkolony, który dostarcza rzetelnej informacji klientom. Posiadamy ładną i przejrzystą ekspozycję produktów, tak by klient mógł sam znaleźć każdy produkt, którego szuka. Kolejną rzeczą, jest bogaty asortyment. Jeśli klient przyjeżdża do nas z daleka, aby kupić konkretny produkt, chcemy zagwarantować mu, że go u nas znajdzie.
M.S.: Co jest najważniejsze w zarządzaniu ludźmi?
D.D.: Ludzie muszą mieć jasno wytyczone cele i wiedzieć dokładnie, co mają robić i jak to robić, by je osiągnąć– to bardzo ważne dla motywacji pracowników. Ponadto muszą podążać za menedżerem. Menedżerowie powinni brać pod uwagę, co ludzie myślą, co lubią w swojej pracy, czego nie lubią i jak można sprawić, aby praca była dla nich przyjemniejsza. Oczywiście rozwój pracowników jest bardzo ważny – musimy myśleć o tym, jak rozwijać ich umiejętności, wiedzę. Jeśli zespół będzie cały czas myślał, iż wykonuje nieustannie te same zajęcia i nie rozwija się, wówczas motywacja może słabnąć, dlatego trzeba temu przeciwdziałać. Szkolenia są bardzo istotne z tego punktu widzenia, w związku z tym w Decathlonie oferujemy dużo szkoleń i treningów zarówno dla sprzedawców jak i menedżerów. Co roku przygotowujemy plan rozwoju dla każdego pracownika, zgodnie z tym, co chcą i powinni rozwijać. Oferujemy im odpowiednie szkolenia, a potem ich menedżer pracuje z nimi, aby upewnić się, że wszystko jest dla nich jasne, zrozumiałe i pomaga im w rozwoju nabytych umiejętności,
M.S.: Jak liczny zespół Panu podlega?
D.D.: W moim zespole jest około 10-12 menedżerów, a pod nimi jest około 50 sprzedawców.
M.S.: Jakimi cechami powinien charakteryzować się menedżer, znajdujący się na stanowisku, które Pan zajmuje?
D.D.: Po pierwsze pasję i skupienie na kliencie, to bardzo ważne. Trzeba rozumieć, że wszystko co robisz, jest dla Twojego klienta. Musisz umieć mobilizować ludzi wokół projektu, pokazywać, jakie są cele i gromadzić ludzi wokół nich, rozmawiać z pracownikami, jak je osiągać.
Co więcej, trzeba rozumieć ludzi, komunikować się z nimi, starać się widzieć ich potrzeby. Musisz dać im wiedzę i pewność – ludzie zaufają menedżerowi, jeśli są pewni, że on wie, co chce osiągnąć. Menedżer powinien posiadać zdolność przewodzenia zespołem, motywowania go, szukania dla niego możliwości rozwoju. Bycie odpowiedzialnym to także ważna cecha. Większość menedżerów w Decathlonie to bardzo młodzi ludzie, niekoniecznie pod względem wieku, ale doświadczenia. Przyjmujemy pracowników z wielu różnych stanowisk i z różnym doświadczeniem – dajemy im wiedzę, oferujemy szkolenia, ale musimy być pewni że są oni odpowiedzialni, gdyż jest wiele obowiązków, których będą musieli się podjąć.
M.S.: Jakich głównych błędów należy wystrzegać się na stanowisku, jakie Pan zajmuje?
D.D.: W mojej opinii menedżer powinien nie być tylko osobą, która wydaje polecenia, wskazuje palcem, na zasadzie: Zrób to zrób tamto. Taka osoba nigdy nie pracuje wspólnie z zespołem, nie sprawdza, czy dane zadanie jest zrobione czy nie. Ludzie doceniają to, że menedżer wyjaśnia, jak coś zrobić, po czym deleguje zadanie, a następnie sprawdza, czy zostało ono wykonane, a gdy, na przykład, coś zostało niepoprawnie zrobione, menedżer może pomóc pracownikowi zrozumieć, co jest nieprawidłowe i dzięki temu być pewnym, ze następnym razem wykona to poprawnie. Tak powinien zachowywać się menedżer.
M.S.: Dlaczego warto pracować w Decathlonie jako menedżer sprzedaży?
D.D.: Decathlon to bardzo dobra szkoła dla menedżerów, mamy dużo szkoleń i dużo odpowiedzialności. Po drugie, to przedsiębiorstwo projektu, tak więc skupiamy się na ludziach, którzy pracują przy projekcie i chcą rozwijać swoje umiejętności i podejmować się coraz większej ilości obowiązków, a tym samym zyskiwać większą odpowiedzialność. Mogą być oni najpierw kierownikiem sklepu, potem kierownikiem regionalnym, dyrektorem krajowym itp.
To praca z pasją, ponieważ ludzie, którzy tu pracują powinni być sportowcami i lubić sport, gdyż sprzedają produkty sportowe. To jest przyjemność, gdy na przykład jesteś pasjonatem rowerów i zajmujesz się ich sprzedażą. Najważniejszą rzeczą jest zamiłowanie do sportu, a także szeroki zakres obowiązków i odpowiedzialności, jaki w Decathlonie otrzymujesz. Osoby zainteresowane pracą w Decathlonie mogą składac swoje aplikacje przez stronę www.decathlon.pl
M.S.: Dziękujemy za rozmowę