Rozmowa z Country Manager Poland w Western Union Business Solutions – Joanną Rybus

Joanna Rybus jestszefową biura Western Union Business Solutions w Polsce. Jest odpowiedzialna za rozszerzenie obecności firmy na polskim rynku. Wcześniej pracowała na stanowisku Sales Manager w Travelex Global Business Payments, gdzie do jej zadań należała obsługa klientów na rynku czeskim i polskim. Twórczyni start-upu StressLess, zajmującego się pomocą w osiąganiu równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym.



Menedżer Sprzedaży: Co uznaje Pani za największe wyzwanie w swojej pracy?

Joanna Rybus:Największym wyzwaniem w mojej pracy jest zarządzanie zespołem sprzedaży. Jest to bardzo młody zespół, więc cały czas się uczy. Rynek biznesowych płatności międzynarodowych, na których działa Western Union Business Solutions, również jest względnie nowy, wiec tak naprawdę dopiero go poznajemy, podobnie jak konkurencję czy też trendy na nim panujące. Cały czas wynajdujemy sfery i nisze, w których możemy docierać z naszą ofertą – to nawet nie musi być produkt czy też usługa sama w sobie. Przykładem mogą być nasze dedykowane rozwiązania dla uczelni wyższych oraz rozwiązania dla sektora e-commerce.



M.S.: Na co szczególnie zwraca Pani uwagę w zarządzaniu sprzedażą?

J.R.:Przede wszystkim zwracam uwagę na dyscyplinę i systematyczność. Sprzedaż jest grą liczb. Wysoka aktywność sprzedażowa jest jednym z podstawowych warunków, aby wyniki były na przyzwoitym poziomie. Oczywiście ważne są też relacje, przygotowanie do pracy oraz znajomość specyfiki klienta, z którym się kontaktujemy. Oczywiście nie można prowadzić sprzedaży bez perfekcyjnej znajomości produktów czy usług, które sprzedajemy.



M.S.: Z jakimi największymi problemami zetknęła się Pani w zarządzaniu ludźmi?

J.R.:Największym problemem jest to, że nie każdy ma na tyle siły, aby znaleźć w sobie wystarczająco dużo wewnętrznej motywacji. Wiadomo, że każdy motywowany jest przez różne czynniki. Podstawowa motywacja musi jednak wychodzić od nas samych. W wyniku tego, co dzieje się na globalnym rynku, sprzedaż w dzisiejszych czasach jest naprawdę trudna. Znalezienie i wydobycie motywacji z każdego pracownika nie jest proste, no ale taka jest rola menedżera sprzedaży.



M.S.: Jakimi cechami powinien charakteryzować się menedżer, znajdujący się na stanowisku, które Pani zajmuje?

J.R.:Do tych cech należą na pewno otwartość, cierpliwość i znajomość tematu, którym się zajmuje. Powiedziałabym nawet, że powinna być to znajomość tematu od podszewki. Sprzedawcy i cały zespół liczą na to, że będzie kierował nimi ktoś, kto ma maksymalnie głęboką wiedzę o tym, co robią. Osoba na stanowisku menedżera powinna być kompetentna, móc dzielić się wiedzą i doświadczeniami, szczególnie w przypadku sytuacji podbramkowych. Czasami przedstawiciel handlowy jest skupiony na czynnościach z których jest rozliczany i potrzebuje kogoś kto przedstawi szersze tło danego problemu.



M.S.: Jakich głównych błędów należy wystrzegać się na tym stanowisku?

J.R.:Ważne, podobnie jak poprzednio, jest myślenie całościowe. Menedżer powinien myśleć jak osoba, która jest właścicielem całego biznesu. Tylko wtedy dostrzeżemy wszystkie składowe prowadzenia firmy. Możliwe, że to zabrzmi ogólnikowo, ale należy zapomnieć o myśleniu schematami oraz otworzyć się na nowe możliwości.



M.S.: Jakie są Pani główne obowiązki? Jak liczny zespół Pani podlega?

J.R.:Zarządzam zespołem liczącym 12 osób. Część zespołu zajmuje się sprzedażą a część  jest opiekunami klientów. Do moich obowiązków należy zarządzanie całym tym zespołem, czyli zarówno zarządzanie zasobami ludzkimi, jak również przygotowywanie strategii oraz monitorowanie, w którym miejscu znajdujemy się w porównaniu z założonymi celami.

Jeżeli chodzi jedynie o dział sprzedaży, to obecnie zespół liczy osiem osób. Do moich obowiązków należy monitorowanie codziennej aktywności sprzedawców. Częścią tego są regularne spotkania i dyskusje na temat ogólnej strategii firmy oraz szczegółowych taktyk w odniesieniu do poszczególnych klientów.



M.S.: Dlaczego warto pracować w Państwa firmie jako menedżer sprzedaży?

J.R.:Western Union Business Solutions jest globalną korporacją, która cały czas się rozwija. Dowodem na to jest chociażby otwarcie polskiego oddziału w marcu 2011 roku oraz ekspansja na całym świecie. Obecnie posiadamy biura w 28 krajach. Z racji globalnego charakteru, praca w naszej firmie stwarza ogromną szansę dla rozwóju osobistego każdego pracownika. Jeżeli ktoś ma ambicję pracy za granicą to Western Union Business Solutions to umożliwia. Jeżeli ktoś chce zmienić dział wewnątrz firmy i sprawdzić się np. w obsłudze klienta lub dziale operacyjnym, to również jest to możliwe. Istnieje bardzo dużo innych możliwości, gdyż jesteśmy firmą nastawioną przede wszystkim na pracowników, którzy są dla nas najcenniejszym zasobem.



M.S.: Dziękujemy za rozmowę