Skuteczne zarządzanie: Czy powinieneś łamać zasady?

img_830
Zatrzymaj się na czerwonym i jedź na zielonym. Traktuj innych tak, jak sam chciałbyś być traktowanym. Niektórych ponadczasowych zasad należy przestrzegać bez względu na okoliczności, ale czy istnieją jakieś inne reguły, które opłaca się łamać?

 

W dzisiejszym, stale się zmieniającym świecie biznesu, wiele nakazów i zasad, którymi kierowały się poprzednie pokolenia menedżerów, przestały być aktualne lub przynajmniej tak istotne jak kiedyś.

 

 „Jeśli regularnie nie łamiesz zasad, Twoi klienci pójdą do kogoś innego. Więc patrz, słuchaj i zmieniaj się.”

 

Tak powiedziała jedna z moich klientek podczas ostatniego szkolenia. Chciała w ten sposób powiedzieć wszystkim, że zadaniem menedżerów nie jest już tylko dopilnowywanie, by delegowane zadania były wykonywane na czas. Menedżerowie muszą robić znacznie więcej.

 

Skuteczni menedżerowie muszą być dzisiaj gotowi do robienia rzeczy nowych, a rutynowe zajęcia robić w inny, skuteczniejszy sposób. To kwestia łamania starych zasad dotyczących zarządzania ludźmi. Oto kilka przykładów.

 

Stara zasada: Utrzymywanie status quo i szybkie reagowanie, gdy zachodzi zmiana.

Nowa zasada: Nie czekanie, aż zmiana nadejdzie, a przewidzenie jej, planowanie i zarządzanie nią na własnych warunkach.

 

Stara zasada: Zadaniem menedżerów jest podejmowanie decyzji.

Nowa zasada: Zadaniem menedżerów jest ułatwianie procesu podejmowania decyzji i pracy tym, którzy są najbliżej klienta.

 

Stara zasada: Unikanie konfliktów za wszelką cenę. Ludzie poradzą sobie sami.

Nowa zasada: Stworzenie warunków, które będą odpowiednie dla osób, którzy mają różne perspektywy. Warunków, które będą skutkowały lepszymi wynikami.

 

Stara zasada: Mówić ludziom, co mają robić, kiedy mają to robić i jak mają wykonywać swoje zadania.

Nowa zasada: Dać ludziom środki i wsparcie, które potrzebują. Następnie pozwolić im robić swoje.

 

Rezygnowanie z zasad, które kiedyś były skuteczne jest  trudne, ale trzymanie się ich za wszelką cenę może mieć fatalne skutki. Nie pozwalajcie sobie, ani swoim podwładnym na bycie wygodnymi. Nie myślcie, że to, co przyczyniło się do Waszego sukcesu zapewni Wam sukces w przyszłości. 

 

Czy są reguły, które musicie złamać lub przynajmniej zmodyfikować? Jakie to zasady? 

 

Marcia Zidle 

Marcia Zidle jest specjalistką w zakresie technik motywacyjnych dla menedżerów i liderów  biznesowych. Ma ponad 25 letnie doświadczenie w konsultingu.



Oryginalny artykuł znajduje się tutaj