Oblicz swoje IQ komunikacji interpersonalnej?

img_653
Komunikowanie, które stanowi około 70% czasu pracy, jest jednocześnie tym obszarem, który wielu liderów uważa za najbardziej stresujący.

Wielu z nas nigdy nie nauczyło się komunikować w sposób, który przynosiłby pozytywne rezultaty. Komunikowanie, to nadal dla nas doświadczenie przykre i często rezygnujemy z komunikacji, jeśli tylko podejrzewamy, że może dojść do konfliktu.



Oto jak lepiej się komunikować, by uzyskiwać pozytywne rezultaty. Rozwiąż szybki quiz. Pomyśl o swojej ostatniej rozmowie. Na ile z poniższych pytań możesz odpowiedzieć TAK?

  • Czy przygotowałem się z wyprzedzeniem do rozmowy?
  • Czy pomyślałem, w jaki sposób najlepiej podejść do konkretnego rozmówcy?
  • Czy wiem, jaki styl komunikacji preferuje mój rozmówca i czy wiem jak się do niego dostosować?
  • Czy poświęcałem pełną uwagę temu, co mój rozmówca miał do powiedzenia?
  • Czy moją intencją była dyskusja i zrozumienie czy chęć posiadania racji?
  • Czy słuchałem, bez wtrąceń, tego co mówił mój rozmówca nawet wtedy, gdy się z nim nie zgadzałem?
  • Czy jeśli prosiłem rozmówcę o podjęcie jakiegoś działania, to czy jasno sprecyzowałem swoje oczekiwania?
  • Czy podsumowałem wypowiedź mojego rozmówcy (parafraza) zanim przedstawiłem swój punkt widzenia?
  • Czy sprawdziłem, jaki skutek odniosła moja rozmowa, czy prowadziła do pozytywnych wyników?
  • Jeśli rezultat mojej rozmowy mnie nie satysfakcjonował, czy wiem, jak poprawić komunikację z tym konkretnym rozmówcą?

Jaki jest Twoje IQ?

  • 8-10 odpowiedzi na TAK oznacza, że jesteś ekspertem w dziedzinie komunikacji. Tak trzymać!
  • 4-7 odpowiedzi na TAK oznacza, że musisz zadbać o swój rozwój w kilku obszarach.
  • 0-3 odpowiedzi na TAK oznacza, że masz dużo pracy przed sobą, by usprawnić swoje umiejętności komunikacyjne.

Jak podnieść swoje IQ w komunikacji?

1. Mniej mów, słuchaj więcej. Chcemy by nas słuchano, ale sami nie zawsze potrafimy słuchać innych. Skupiamy się na własnym komunikacie, uznając go za ważniejszy niż problemy rozmówcy.

2. Nie zabijaj posłańca.  Zbyt często oceniamy i skupiamy się na osobie rozmówcy niż na samym komunikacie.

3.  Nie oczekuj, że Twój rozmówca będzie czytał w Twoich myślach. Oczekujemy jakiejś reakcji od rozmówcy, ale jednocześnie nie dajemy mu do zrozumienia, czego od niego oczekujemy. Zanim założysz, że rozmówca wie czego chcesz, to poinformuj dokładnie, czego od niego oczekujesz i poproś o informację zwrotną.

4. Nie wywieraj presji. Chcemy by inni zgadzali się z naszym punktem widzenia i z uporem próbujemy zawsze udowodnić naszą rację. Nie szukamy obszarów obopólnego porozumienia.



Dobra rada:

Steven Covey, autor “Siedmiu nawyków wysoce skutecznych ludzi”, mówi: „ Najpierw zrozumieć,  a potem szukać zrozumienia.” Ta zasada powinna charakteryzować skutecznego lidera. Czy są obszary, w których musisz podnieść swoje komunikacyjne IQ? Co musisz zrobić, by uzyskiwać lepsze rezultaty? Jak sprawdzisz, czy odniosłeś sukces?



Marcia Zidle

Marcia Zidle jest specjalistką w zakresie technik motywacyjnych dla menedżerów i liderów  biznesowych. Ma ponad 25 letnie doświadczenie w konsultingu.



Oryginalny artykuł znajduje się tutaj