Postawa menedżerska

img_776
Celem pracy w charakterze menedżera sprzedaży jest zbudowanie zespołu, który zapewni mu osiągnięcie celów osobistych i zawodowych. Oznacza to konieczność prezentowania postawy która przyciągnie i utrzyma podwładnych w ramach zespołu.



Kiedy przyjrzymy się bliskim relacjom międzyludzkim, racjonalne podejście podpowiada aby przyjrzeć się prezentowanym wartościom drugiej strony, gdyż te wspólnie wyznawane są najmocniejszym spoiwem udanych związków. Podwładni mają prawo do dobrego szefa. Wszyscy oczekują , że będą mieli za przełożonego osobę która ich wzmocni, zapewni wsparcie i opiekę, poprowadzi ku realizacji celów zawodowych i osobistych.



Aby przyciągnąć wartościowych ludzi, wymagana jest postawa która przyciąga, zachęca i wzbudza zaufanie. Dotyczy to oczywiście tych, którzy autentycznie chcą odnieść sukces w sprzedaży i lubią ten zawód. Nie ma co ukrywać, właściwa postawa menedżerska, poddawana codziennej ocenie przez otoczenie, zawiera szereg elementów, które powodują, że jedni z nas osiągają duże sukcesy, inni znacznie mniejsze. Zawsze menedżer musi być skupiony na prezentowanych przez siebie postawach, gdyż to one „krzyczą”na zewnątrz, jednocześnie wzmacniają lub osłabiają własną efektywność. Prawda jest taka, że im wyżej , tym samotniej. Warto zatem pogodzić się z faktem, że liczymy tylko na siebie, bo do nieuchronnego końca naszych dni będziemy sami ze sobą i wypracować pozytywne nastawienie do tej sytuacji. Nie pozostaje zatem nic innego , jak polubienie przebywania we własnym towarzystwie.



Większość ludzi sukcesu których znam, nie czuje się samotna ale też nie jest zależna od innych ludzi,wszechobecnych mediów. Skuteczny menedżer unika mierzenia innych ludzi swoją miarą. Nie jest to łatwe, cały czas mam z tym problem .A przecież „postęp” dla każdego znaczy zupełnie coś innego. To że najlepsi zawsze są skupieni na linie mety, nie oznacza że inni nie lubią spoglądać na innych, na ich wyniki, aktualną pozycję np. w rankingach itp. Nie warto zwracać uwagi na to co się udało osiągnąć innym, to może być bardzo frustrujące. Zawsze warto skupić się na własnym działaniu,własnej metodologii działania i zaplanowanej ścieżce rozwoju kariery menedżerskiej.



W pracy menedżerskiej, tak jak w życiu, sytuacja jest dynamiczna – raz na wozie, raz pod wozem. Należy ten fakt zaakceptować, gdyż inna postawa prowadzi do rozczarowań, depresji czy jeszcze innych gorszych zjawisk. Tak już jest , że niektórzy z nas częściej są na szczycie niż inni, ale ta sinusoida jest normalnym zjawiskiem. Doświadczenie menedżerskie, inicjatywa, szczęście pozwoli nam na zwiększenie czasu przebywania na górze. Prezentowany optymizm w działaniu, dobrze działa na otoczenie i nas samych. Odróżnijmy też lekkie pesymistyczne nastawienie do pewnych rzeczy od nastawienia typowo pesymistycznego (jakże łatwo jest być pesymistą w branży sprzedażowej !). W końcu lekki pesymista to nic innego jak dobrze poinformowany optymista, który każdego dnia zastanawia się , co może z danym zagadnieniem zrobić, aby osiągnąć wyznaczone cele. Menedżer buduje swój autorytet przez cały czas zarządzania zespołem, pamięta również o tym ,że może go utracić w ułamku sekundy To wymaga postawy nieustannego skupienia, postawy bardzo ważnej dla podwładnych – w pracy wszyscy jesteśmy skupieni.



Nie znam nikogo, komu nie przydarzyła się kłopotliwa sytuacja, wynikająca z chwilowego braku skupienia – a nie wszystkie straty z tego można odrobić. Obecny świat biznesu przyspiesza coraz bardziej, nowe technologie powodują, że stosowane metody działań i komunikacji już nie działają. To wymaga ciągłego nabywania nowej wiedzy i umiejętności. Nie można być skutecznym menedżerem , mieć dużego poważania u podwładnych, jeżeli posiadana i wdrażana wiedza zawsze nie wyprzedza ich umiejętności . To menedżer zna wszystkie nowości, analizuje je i pilotażowo wprowadza do własnego zespołu. Podwładni chcą mieć pewność , że ich przywódca jest w awangardzie postępu , liczą na przekazanie wiedzy i umiejętności. Jeżeli to nie występuje, pojawia się znane pytanie „ do czego mi jest potrzebny menedżer ?”.



Ostatni obszar to kwestia podejścia do wszechobecnych zmian. W branży sprzedażowej nic nie jest tak pewne jak zmiana – zmiana podejścia klientów, systemów wynagradzania, przepisów, technologii itp. Menedżer skuteczny przyjmuje zmiany z zadowoleniem, jako coś nieuchronnego i spodziewanego, większość jego zespołu będzie myślała inaczej. Zmiany były, są i będą,sposób reakcji przełożonego jest zawsze bacznie obserwowany przez otoczenie. Jeżeli postawa menedżera nie będzie w tym obszarze wyrazista, w sytuacji kiedy ludzie kopiują zachowania swojego szefa, efekt końcowy jest znany. Kopia z reguły jest gorsza od oryginału.



Na obecnym rynku złe podejście do zmian , praktycznie uniemożliwia odniesienie sukcesu. Odpowiadając za ludzi, pamiętajmy o prezentowanych przez nas, menedżerów, postawach.



Lech Dworaczyński 

www.dworaczynski.pl