Nie przyjmuj wymówek od sprzedawców

img_57
Sprzedawcy mają teraz warunki do robienia wymówek. Wszyscy wskazują na kiepski stan gospodarki, więc sprzedaż idzie źle.

Prawda jest taka, że gospodarka nigdy nie jest odpowiedzialna za niskie wyniki sprzedaży. Jest wiele przykładów na to, że właśnie w kryzysie wiele firm odnotowało wyjątkowo wysokie wzrosty sprzedaży. Akceptowanie wymówek prowadzi w dłuższym okresie czasu, do stagnacji. Nie da się wprowadzić zmian, jeśli podwładni nie przestaną używać wymówek i nie wezmą na siebie odpowiedzialności za sprzedaż.

Oto kilka wskazówek, jak sprawić, by podwładni przestali winić za swoje niepowodzenia wszystko, tylko nie samych siebie:

Najczęstsze wymówki sprzedawców:

  • Klienci nie chcą kupować.
  • Konkurencja prowadzi agresywną politykę cenową. Nie damy rady z nimi konkurować!
  • Nasz rynek się kurczy. Wszyscy teraz oszczędzają.

W innych obszarach biznesu:

  • Jeśli marketing (lub księgowość, IT, sprzedaż) działały by razem, to udało by się osiągnąć oczekiwane cele.
  • Gdybyśmy tylko mieli więcej szkoleń, nasza praca byłaby skuteczniejsza.
  • Gdyby nasza polityka firmy nie była taka restrykcyjna, klient byłby bardziej zadowolony.

Gdy ludzie winią złą sytuację ekonomiczną lub jakikolwiek inny czynnik zewnętrzny, to nie wierzą, że mają wpływ na tę sytuację. Nie będą myśleć kreatywnie, by rozwiązać problem, bo nie wierzą, że mogą coś zmienić.

Zbuduj zdyscyplinowaną kulturę:

1. Zastanów się nad swoimi podwładnymi. Jeśli masz niewłaściwą załogę, to dobry kapitan nic nie pomoże. Zdyscyplinowani podwładni szukają rozwiązań każdego problemu.

2. Spraw, by Twój dział był strefą wolną od wymówek:

Poinformuj swoich podwładnych, że nie będziesz akceptował wymówek od nikogo i z żadnego powodu. Zadawaj pytania typu: „Gdybyś nie mógł użyć tej wymówki, to co zrobiłbyś inaczej, by osiągnąć cel?” WAŻNE: Ta zasada dotyczy również Ciebie!

3. Zadawaj kreatywne pytania:

Trenuj podwładnych (siebie również), by zadawali kreatywne pytania. Zaczynaj od „Co” i „jak”, a nie „dlaczego”, „kiedy”, „kto”.

Skupiaj się na zadaniach:

Zadawaj sobie i innym pytania:

  • Co mogę zrobić, żeby zwiększyć sprzedaż?
  • Co zrobić, by być bardziej konkurencyjnym?
  • Jakich szkoleń potrzebuję ja i moi podwładni, by poradzić sobie ze spadającą skutecznością sprzedaży?
  • Jak poprawić komunikację z podwładnymi?

Określ oczekiwania:

Zdefiniuj, czego oczekujesz od swoich podwładnych. Powiedz im, za co są odpowiedzialni.

Weź odpowiedzialność za wzrost. Zdyscyplinowany zespół sprzedawców, to jednostki, które biorą osobistą odpowiedzialność za wyniki. Przegrani będą mówi,ć dlaczego nie potrafią osiągać wyników teraz i dlaczego nie osiągną ich w przyszłości. Najlepsi zaczną działać i wdrażać zmiany.

Przestań zatem, przyjmować wymówki i sam ich nie dawaj. Jedynym rozwiązaniem problemu jest sprawienie, że podwładni uznają go za swoją odpowiedzialność.

D.D.