Jak dobre są Twoje umiejętności w przeprowadzaniu prezentacji?

img_551
Jak się czujesz, gdy musisz wystąpić publicznie? Czy jesteś dobrze przygotowany i zrelaksowany, pewny siebie, że Twoje wystąpienie będzie miało pożądany wpływ na słuchaczy? Być może jest odwrotnie i jesteś sparaliżowany taką perspektywą?



Czy chcesz czy nie, publiczne wystąpienia w życiu zawodowym menedżera sprzedaży, to konieczność.

Wielu menedżerów uważa, że z umiejętnością dobrego mówcy trzeba się urodzić. To nieprawda. Oczywiście niektórzy podczas prezentacji czują się bardziej komfortowo, ale każdy może udoskonalić swoje umiejętności w tym obszarze.

Na efektywną prezentację składa się kilka elementów, które musisz opanować:

1. Zrozumienie słuchaczy. Kim są, czego oczekują od Ciebie jako mówcy, czego oczekują od samej prezentacji? Jakie korzyści możesz im dać w zamian za ich czas? Rozpoznanie potrzeb słuchaczy jest kluczowe dla powodzenia całej prezentacji.



2. Przygotowanie treści. Aby zadowolić słuchaczy musisz dać im treść, której chcą. Innymi słowy musisz wiedzieć co zamierzasz zaprezentować i jak to zrobić. Istnieje kilka sposobów, by dobrze przygotować treść wystąpienia: zidentyfikuj kluczowe elementy Twojej prezentacji – to właśnie one powinny zostać zapamiętane, nie skupiaj się przesadnie na detalach, przedstaw zarys prezentacji już na samym jej początku – pokaż słuchaczom, co jest głównym założeniem prezentacji.



3. Kontrola. Zarówno samego siebie jak i słuchaczy. Kontroluj poziom stresu. Twoi słuchacze błyskawicznie zorientują się, że jesteś zestresowany i automatycznie stracą zainteresowanie tematem Twojej prezentacji (będą czekali na twoje potknięcia). Kontroluj również upływ czasu – koncentruj się na zagadnieniach kluczowych dla prezentacji! Kontroluj również słuchaczy – nie pozwalaj na destruktywne zachowania, jeśli stosujesz przerwy, to nie toleruj spóźniania. Nie toleruj również samowoli słuchaczy i nie pozwól, by prezentacja zamieniła się w jarmark – zaplanuj dodatkowy czas po zakończeniu prezentacji na pytania od publiczności.



W życiu zawodowym dyrektora regionalnego wystąpienia publiczne zajmują istotną pozycję. To stanowisko bowiem zakłada częste podróże służbowe w obszarze zarządzanego regionu i liczne spotkania w oddziałach z zespołami sprzedażowymi i ich menedżerami. Okazji do publicznych wystąpień jest zatem wiele.



D.D.