O czym pamiętać podczas rekrutacji sprzedawcy
Można bez ustanku powtarzać, że źle przeprowadzona rekrutacja jest głównym powodem frustracji menedżerów, czasami rozpadu całego zespołu. Koszty są ogromne. Dlatego menedżerowie, którzy zdają sobie sprawę z tego, jak istotny jest to proces, stale udoskonalają swoje metody, umiejętności i narzędzia.
Jako menedżer zespołu musisz pamiętać o następujących faktach:
Jako menedżer zespołu musisz pamiętać o następujących faktach:
-
Większość kandydatów podaje nieprawdziwe informacje w CV.
-
Dwie trzecie zatrudnionych sprzedawców rozczarowuje już w pierwszym kwartale od zatrudnienia.
-
Dwie trzecie sprzedawców wolałaby pracować gdzie indziej.
-
W zdecydowanej większości decyzje o zatrudnieniu podejmowane są pod wpływem impulsu lub pierwszego wrażenia.
-
Większość zwolnień spowodowana jest nie brakiem umiejętności „technicznych”, ale umiejętności miękkich niezbędnych do współpracy z klientami.
-
Menedżerowie podczas rekrutacji w większości nie zwracają uwagi na umiejętności miękkie, tylko właśnie na umiejętności twarde. A przecież tylko tych drugich można się nauczyć.
- Badania przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych wykazały, że standardowa rozmowa kwalifikacyjna decyduje tylko w ok. 15% o sukcesie rekrutacji sprzedawcy.
Rozmowa kwalifikacyjna, jak widać nie jest skutecznym narzędziem rekrutacyjnym. Tylko kompleksowy proces, zakładający szereg rozwiązań i metod np. referencje, pogłębiony wywiad środowiskowy etc.) może być podstawą do udanej rekrutacji.