Nowoczesne technologie. Sprzedaż w XXI wieku
Prezentujemy ostatni materiał z pierwszego działu cyklu „12 miesięcy skutecznej sprzedaży”. Zapraszamy do zapoznania się z artykułem: Nowoczesne technologie. Sprzedaż w XXI wieku.
W XXI wieku sprzedaż wygląda zupełnie inaczej niż jeszcze kilkanaście lat temu. To, w jaki sposób nowoczesne technologie, zmieniły świat na przełomie kilku lat, jest wręcz nie do wyobrażenia. Cyfrowy świat jest rzeczywistością i posiada ogromny potencjał, który musisz wykorzystać w sprzedaży.
Sprzedawcy zazwyczaj na nowoczesne technologie reagują dwojako:
–całkowicie je pomijają,
–uzależniają się od nich.
Są dwa punkty patrzenia na tę samą sprawę. Niektórzy sądzą, że nadal mogą pracować w sprzedaży tak samo jak 10 lat temu, udając, że nic się nie zmieniło. Inni natomiast spędzają czas tylko i wyłącznie przy komputerach, uważając, że praca sprzedawcy została zredukowana do obsługi komputera i wklepywania danych do odpowiednich programów. Obydwa podejścia są oczywiście błędne. Technologia nie musi być wrogiem sprzedaży. Używanie cyfrowych narzędzi na każdym etapie może zdecydowanie pomóc, ale nigdy nie zastąpi pracy samego sprzedawcy. To są tylko narzędzia. Narzędzia, które nie mogą być powodem do wymówek: „Nie zadzwoniłem do klienta, bo mój smartfon się zepsuł.” „Nie napisałem oferty, bo bateria w notebooku padła.”.
Największym wyzwaniem dla profesjonalistów w sprzedaży nie jest opieranie się nadchodzącym zmianom w technologii tylko wykorzystanie ich. Użycie ich do zwiększania ilości zadowolonych klientów przy równoczesnym pamiętaniu o tym, iż podstawą sprzedaży jest kontakt z klientem, dodajmy kontakt bezpośredni. W taki sposób można nawiązać relacje, poznać prawdziwe potrzeby i obiekcje klienta. Nowe technologie wkraczające w życie zawodowe ludzi sprzedaży, jako część nieuchronnych zmian, mają służyć jako wsparcie, nic więcej. Są one bardzo pomocne w marketingu, w obsłudze klienta, w organizacji czasu pracy, ale nie one mają sprzedawać. To zadania dla sprzedawcy.
W sprzedaży XXI wieku musisz umieć korzystać z nowych technologii, ale nie być ich niewolnikiem. Technologia jest narzędziem, które ma pomóc, nie jest wymówką, ani złotą rączką, która zrobi wszystko za kogoś.
Można ją wykorzystać do:
– dotarcia do jeszcze większej ilości klientów (networking, portale społecznościowe, portale eksperckie, portale branżowe)
– uzyskiwania informacji o kliencie przed spotkaniem (strony internetowe firm, portale biznesowe, raporty analizy)
– maksymalizacji czasu – możliwość odpisywania na e-maile z każdego miejsca poprzez telefon. Posiadanie w telefonie wszystkich narzędzi biurowych umożliwia np. przesłanie do klienta oferty w każdym miejscu i o każdej porze.
– obsługi klienta – zapisywanie wszelkich ważnych spotkań i ich przypomnień w telefonie, który ma się cały czas przy sobie jest doskonałym sposobem na tworzenie codziennego harmonogramu.
– popularyzacji swoich produktów i usług – wykorzystywania social media, e-commerce.
– zwiększenia atrakcyjności swojej oferty. Twoja prezentacja nie musi być oparta na specjalistycznych narzędziach, ale mając do dyspozycji tak wiele możliwości warto, abyś także z nich skorzystał. Interaktywne programy, nowe formy promocji, itp. są wykorzystywane przez wszystkich. Sprzedawca nie ma być grafikiem ale warto by wiedział z jakich narzędzi może korzystać i kto może stworzyć potrzebne dla niego prezentacje.
To tylko kilka z przykładów wykorzystania nowoczesnych narzędzi jakimi powinien posługiwać się sprzedawca w XXI wieku. Niekorzystanie z nich to pozostawanie w tyle, konkurencja bardzo szybko może wyprzedzić tych, którzy nie nadążają za sprzedażą w XXI wieku.
Formularz pomocny w szkoleniu znajduje się tutaj