Zasady komunikacji
Komunikacja w organizacji to najważniejszy z procesów zarządzania. Bez skutecznych strategii komunikacji nie ma mowy o skutecznym zarządzaniu strukturą sprzedażową.Tworzenie strategii komunikacyjnych powinno opierać sie na konkretnych regułach.
-
Celem komunikacji jest wdrażanie zmian. Proces komunikacji nie polega zatem tylko na przekazywaniu informacji, ale przede wszystkim na zmianie zachowań.
-
Odpowiedzialność za procesy i strategię komunikacji ponoszą menedżerowie i kierownicy. Wyższy szczeblem menedżer ma za zadanie stworzyć skuteczne wzorce komunikacji.
-
Komunikacja to proces socjalny. Oparty na otwartości i obopólnym zaufaniu stron. Jej głównym zadaniem musi być budowanie relacji, a nie tworzenie podziałów i nieporozumień.
-
Aby komunikacja była skuteczna i zrozumiała, komunikacja musi być zgodna z intencjami obu stron.
-
Komunikacja to proces ciągły. Informacja zostanie zrozumiana i przyjęta tylko wtedy, gdy proces komunikowania będzie spójny, ciągły i prosty.
- Komunikacja musi być wiarygodna. Jeśli ma wpływać na zachowania, być narzędziem wdrażania zmian, to przekaz musi być wiarygodny i uczciwy. W przeciwnym wypadku cały proces komunikacji będzie nieskuteczny.
Badania wskazują, że menedżerowie poświęcają do 50% do 80 % swojego czasu na komunikację (przyjmowanie i dawanie informacji zwrotnych). Problemem jest jednak jakość tych procesów, a nie ich ilość. Wielu menedżerów, jeśli nie większość, bierze komunikację za coś oczywistego, podczas gdy skuteczna komunikacja jest „wąskim gardłem” w każdej organizacji.
D.D.