Skuteczny zespół

img_427
Uczenie się, jak zbudować wspaniały zespół, jest uczeniem się umiejętności, która jest jedną z wielu. Powtarzane zdanie: „wielcy liderzy się rodzą, a nie są tworzeni” naprawdę nie jest już tak oczywiste w dzisiejszym świecie biznesowym. Tworzenie dobrych, skutecznych zespołów, to kwestia praktyki.

 

Czym jest skuteczny zespół?


W dzisiejszym biznesie nie wystarczy jednostka, choćby wybitna, by odnieść sukces. Najcenniejsi są ludzie, którzy potrafią współdziałać z innymi, by osiągać cele szybko i z minimalnym nakładem środków. Era „samotnego wojownika” w biznesie skończyła się. Skuteczny zespół może pracować wydajnie, skutecznie przewidywać potrzeby klienta i szefa.
Jak zbudować taki zespół? To tak proste (lub tak złożone), jak bycie najlepszym i wybieranie najlepszych, którzy wzmocnią resztę zespołu.


1. Zacząć od siebie. Jako lider, musisz skupić się na sobie. Josh Bersin z Forbes’a odkrył, że najlepsze organizacje to te, które łączą strategie przywódcze ze strategiami biznesowymi. Bycie wybitnym liderem, to nie bycie największą i najgłośniejszą osobą w biurze. Lider to człowiek pewny siebie. Widziałem więcej niż raz jak drobna kobieta wmusza posłuch na całym pokoju dorosłych mężczyzn ponieważ jest pewna siebie i demonstruje pozytywną energię. W wielu przypadkach lider zespołu jest jak rodzic. Członkowie zespołu będą oczekiwali od niego wskazówek, że będzie przykładem dla innych. Jeśli będzie spięty i zestresowany, to są szanse, że taka będzie reszta zespołu. Analogicznie, jeśli lider zacznie dzień od uśmiechu i pozytywnej postawy, to reszta weźmie z niego przykład. Lider musi być nie tylko pewny siebie. Musi być konsekwentny, godny zaufania i sprawiedliwy. Upewnij się, czy spełniasz te kryteria, zanim zaczniesz wybierać kandydatów do zespołu.


2. Wybierać właściwych ludzi. Ta umiejętność to połączenie sztuki i nauki. Zanim zaczniesz pierwsze spotkanie rekrutacyjne, wyobraź sobie, jak ma wyglądać cały zespół. Warto sobie to zapisać. Chcesz ludzi w zespole, których umiejętności będą się wzajemnie uzupełniały. Oczywiście umiejętności są ważne, ale to nie powinno być jedyne kryterium w budowaniu zespołu. Szukasz ludzi, którzy przede wszystkim będą umieli współpracować ze sobą, którzy będą wnosili pozytywną energię do grupy. Czasami najlepszy kandydat nie jest najlepszym wyborem dla zespołu, zwłaszcza jeśli ten kandydat sprawia wrażenie, że wie wszystko, ponieważ ma doświadczenie i nie ma zamiaru słuchać innych.
W artykule pt., „Budowanie wspaniałych zespołów. Nowa Nauka” napisanym przez Alex’a Pentland’a, komunikacja jest kluczowym czynnikiem warunkującym sukces „…komunikacja jest najważniejszym czynnikiem przewidującym sukces zespołu obok inteligencji indywidualnej, osobowości, umiejętności twardych razem wziętych”. Harvard Business Review,2012. 
Zatem na ego nie ma miejsca w dobrym zespole. Przyjrzyjmy się profesjonalnym zespołom sportowym. Najskuteczniejsze z nich, to te, które nie mają gwiazdy, a raczej gracze współpracują ze sobą nie „gwiazdorząc”. 


3. Dać władzę i kompetencje. Dobry zespół, to nie zbieranina robotów. Trzeba dać mu możliwości i kompetencje do podejmowania decyzji. Jako lider, nie chciałbyś, by każdy z członków zespołu przychodził do ciebie codziennie z każdym, najmniejszym nawet, problemem. Czasami, pracując na odległość, zespół będzie musiał podejmować decyzje bez ciebie, chociażby ze względu różnic czasowych, czy logistycznych. Zapewne nie zgodzisz się z każdą decyzją, ale pozwolenie ludziom na podejmowanie decyzji zwiększy ich zaangażowanie i kreatywność. Idealnie jest, gdy indywidualny członek zespołu podejmuje decyzje zgodne z tym, co myśli reszta grupy i lider i nie opiera decyzji jedynie na własnej opinii.

 
Jako lider jesteś odpowiedzialny za stworzenie takiego środowiska pracy, w którym ludzie nie będą bali się podejmować decyzji. To może zająć trochę czasu, ale przez delegowanie własnych kompetencji, będziesz miał możliwości, by realizować własne cele.
Tworzenie wybitnego zespołu nie jest skomplikowane, ale wymaga ostrożnego, przemyślanego planu. By taki zespół stworzyć, trzeba zacząć od siebie. Następnie wybierać ludzi, którzy podzielają podobne wartości i dać im odpowiednie uprawnienia oraz swobodę do działania.

 
Matthew Goyette

źródło: http://managementhelp.org/blogs/team-performance/2013/08/02/how-to-build-a-high-performance-team/#sthash.haTncHLw.dpuf