Skuteczne zarządzanie: czy powinieneś łamać zasady?

Zatrzymaj się na czerwonym i jedź na zielonym. Traktuj innych tak, jak sam chciałbyś być traktowanym. Niektórych z ponadczasowych zasad należy przestrzegać bez względu na okoliczności, ale czy istnieją jakieś inne reguły, które opłaca się łamać?

 

W dzisiejszym, stale się zmieniającym świecie biznesu, wiele nakazów i zasad, którymi kierowały się poprzednie pokolenia menedżerów przestało być aktualnych lub przynajmniej tak istotnych jak kiedyś.

 

 „Jeśli regularnie nie łamiesz zasad, Twoi klienci pójdą do kogoś innego. Więc patrz, słuchaj i zmieniaj się.”, tak powiedziała moja klientka podczas swojego spotkania z podwładnymi. Chciała, by wszyscy wiedzieli, że zadaniem menedżerów nie jest już tylko nadzorowanie prac, by były wykonane zgodnie z harmonogramem. Muszą robić więcej!

 

Skuteczni menedżerowie muszą dzisiaj poświęcić swoją energię i czas na robienie zupełnie nowych rzeczy i wykonywanie swoich rutynowych czynności na inne sposoby. Taki system  siłą rzeczy, wymaga odejścia od starych przyzwyczajeń i zasad, jeśli chodzi o zarządzanie zespołem.

 

Oto kilka przykładów.

 

Stara zasada: Zachowywanie status quo, ale szybkie reagowanie na zmianę.

Nowa zasada: Nie czekać na zmianę, tylko starać się ją przewidzieć, zaplanować możliwe reakcje z wyprzedzeniem.

 

Stara zasada: Zadaniem menedżera jest podejmowanie decyzji.

Nowa zasada: Zadaniem menedżera jest podejmowanie decyzji, które ułatwią pracę ludzi, którzy są najbliżej klienta, czyli sprzedawców.

 

Stara zasada: Unikać konfliktów za wszelką cenę.

Nowa zasada: Stworzyć warunki, które będą minimalizowały ryzyko wystąpienia konfliktu oraz, co równie ważne, identyfikowanie potencjalnych obszarów występowania konfliktów i podejmowanie działań prewencyjnych.

 

Stara zasada: Mówić podwładnym, co, kiedy i jak mają robić?

Nowa zasada: Dać podwładnym środki i wsparcie, którego potrzebują, potem odsunąć się w cień i pozwolić im działać.

 

Odchodzenie od zasad, które były skuteczne kiedyś, może być trudne, ale trzymanie się ich, gdy zmienia się otoczenie biznesowe, zazwyczaj okazuje się być fatalne w skutkach. Nie pozwalaj sobie i swoim ludziom czuć się zbyt komfortowo. Nie możesz również zakładać, że to, co było przyczyną sukcesu wczoraj, będzie gwarancją sukcesu jutro.

 

Zastanów się, jakie nawyki, przyzwyczajenia i zasady powinieneś zmienić lub dostosować do dzisiejszych realiów biznesowych.

 

Marcia Zidle



Marcia Zidle jest specjalistką w zakresie technik motywacyjnych dla menedżerów i liderów  biznesowych. Ma ponad 25 letnie doświadczenie w konsultingu.



Oryginalny artykuł znajduje się tutaj