Siła pozytywnej informacji zwrotnej

img_257
Większość ludzi zdaje sobie sprawę z wartości bycia wdzięcznym za pozytywne rzeczy, które spotykają ich w życiu. Gdy zatrzymujesz się chwilę, by spojrzeć na pewne rzeczy z dystansu i rozpoznać te, za które powinieneś czuć wdzięczność, zazwyczaj czujesz się lepiej, czujesz się mniej zestresowany, a bardziej produktywny.

 

Taka postawa umiejętnego wyrażania pozytywnych emocji (czyt. wdzięczności, uznania etc.) spowoduje, że będziesz lepszym szefem. Reszta dzisiejszego artykułu pomoże Ci zidentyfikować specyficzne sposoby okazywania pozytywnych emocji w stosunku do Twojego zespołu. 

 
Okazywanie uznania i wdzięczności, to potężny czynnik motywujący. W ten sposób wywierasz wielki wpływ na swoich ludzi.
Znajdź rzeczy, za które możesz być wdzięczny Być może nie trzeba nawet tego mówić, ale zanim zaczniesz wyrażać swoją wdzięczność, musisz wiedzieć ZA CO, tak naprawdę jesteś wdzięczny. Spędź jakiś czas nad tym zagadnieniem.



Zadaj sobie pytania:
  • Co moi ludzie robią, za co należy się im pochwała i uznanie?
  • Jakie umiejętności moi ludzie używają, które są istotne, a których ja nie dostrzegam/doceniam? 
  • Co w pracy moich ludzi stanowi pozytywną różnicę?
Poświęć czas na przemyślenie tych kilku pytań, a przede wszystkim na przemyślenie odpowiedzi jakich sobie udzielisz. 
 
Gdy już zidentyfikujesz te obszary, za które możesz być wdzięczny, to kolejnym krokiem będzie dzielenie się uznaniem z ludźmi odpowiedzialnymi za sukces (nawet jeśli jest on niewielki) Oto dwa sposoby jak to robić:
  • Dziękuję
Uczono nas tego pięknego słowa, gdy tylko zaczęliśmy mówić. To jedno z najbardziej oczywistych, a jakże zapomnianych słów. Ludzie docenią to proste słowo. To więcej niż tylko uprzejmość. To motywator, który również buduje poczucie pewności i… wdzięczność u ludzi, którym dziękujesz. To słowo powinno przychodzić Ci łatwo (będzie tak, gdy będziesz wiedział, za co dziękować). Używaj go często.
  • Pozytywny feedback
Jesteś liderem i oczekuje się od Ciebie, że będziesz udzielał informacji zwrotnych. Rób to regularnie. Zwłaszcza wtedy, gdy zamierzasz wyrazić swoje uznanie za dobrą pracę. Taka informacja ma niewiele wspólnego z chęcią zmiany zachowania podwładnego ( pośrednio tak), a wiele wspólnego z tym, dlaczego praca sprzedawcy miała takie znaczenie dla firmy. Mów ludziom, że jesteś im wdzięczny pisemnie, ustnie w dowolny inny sposób, bo to od nich zależy Twój sukces, jako menedżera sprzedaży.

 
To dwa proste sposoby na wywieranie olbrzymiego, pozytywnego wpływu na morale zespołu i jego produktywność. Takie podejście do tematu motywacji nie jest manipulacją i fałszywym schlebianiem. Pod warunkiem, że wiesz za co być wdzięcznym…

 
Lech Dworaczyński