Rotacja pracowników: Czy możemy przewidzieć, kto zamierza odejść?

img_50
‘Byłem całkowicie zaskoczony, gdy jeden z naszych najlepszych pracowników odszedł z firmy. Myślałem, że był zadowolony z pracy. Nie chcę znowu znaleźć się w podobnej sytuacji. Jakie są wczesne sygnały, gdy ktoś chce odejść?’



To powiedział mi jeden z menedżerów do spraw klientów. Tak, możemy spodziewać się rotacji pracowników, nawet w ciężkich ekonomicznie czasach. Jednakże, gdy jest to pracownik wartościowy, którego musisz nagle zastąpić (co jest czasochłonne i drogie), to z pewnością nie chcesz, być tym faktem zaskoczony. Jeśli potrafisz zaobserwować sygnały z odpowiednim wyprzedzeniem, to zdecydowanie łatwiej poradzisz sobie z problemem.



Bądź aktywny, a nie reaktywny.



Po pierwsze, bądź świadom sytuacji, które mogą prowadzić do niezadowolenia z pracy i prowokować wartościowego pracownika do szukania nowego zajęcia. Oto kilka przykładów takich sytuacji:

  •  
  • Kończy się duży projekt, a na horyzoncie nie ma nic konkretnego (czyt. nowego ambitnego zadania).
  • Mentor lub przyjaciel pracownika odszedł niedawno z firmy i może próbować zrekrutować kolejną osobę z firmy.
  • Został zatrudniony nowy menedżer, który może nie być tak dobry jak ten poprzedni ( z punktu widzenia pracownika, na którym nam zależy).
  • Dochodzi do dużej reorganizacji i pracownik nie może odnaleźć się w nowej sytuacji lub czuje się niedowartościowany.
  • Dochodzi do zmiany w życiu osobistym: pracownik podnosi swoje wykształcenie, osiąga odpowiedni wiek, rozwodzi się, śmierć lub narodziny w rodzinie etc.

Teraz przejdź do działania, by zapobiec niepożądanej sytuacji. Oto, co musisz zrobić:

  • Zidentyfikuj najlepszych, którzy mogą być wrażliwi na powyższe.
  • Poznaj ich poziom satysfakcji. Rozmawiaj z nimi, pytaj etc.
  • Użyj zdobytej wiedzy, by polepszyć  środowisko pracy pracownika, zaproponuj konkretną ścieżkę kariery.
  • Pamiętaj, że ludzie są różni. Znaj swoich podwładnych, to co ich motywuje i demotywuje.

Marcus Buckingham i Curt Coffman w swojej książce „ Po pierwsze: Złam wszelkie zasady” pisali, że ludzie nie odchodzą z pracy, oni odchodzą od swoich menedżerów. Jeśli pracownik nie potrafi współpracować ze swoim menedżerem, nie lubi, lub nie szanuje go, to odejdzie z firmy niezależnie od tego, czy dostaje wysokie wynagrodzenie i inne korzyści. Zły menedżer jest bardzo dużym czynnikiem biorąc pod uwagę wydajność pracownika.



Dobry menedżer, niezależnie od wynagrodzenia, spowoduje że pracownik będzie lojalny. Skupcie zatem swoje wysiłki na szkoleniu swoich menedżerów, by ci motywowali i dopingowali rozwój swoich podwładnych. Jeśli nie będą tego robili dobrze, to ktoś inny – być może konkurencja, będzie bardziej atrakcyjna niż Twoja firma.



Rotacja pracowników to złożone zagadnienie. Nie mam jednego magicznego rozwiązania. Wniosek: Pieniądze nie są najważniejszym motywatorem. Gdy ktoś odchodzi, bo ma lepsze możliwości gdzieś indziej, to tak naprawdę odchodzi, bo nie podoba mu się coś w Twojej firmie – np. nieskuteczny menedżment, który zmusza go przeglądania portali rekrutacyjnych itp. By ograniczyć rotację zacznij od identyfikacji i eliminacji czynników demotywujących.



Marcia Zidle



Marcia Zidle jest specjalistką w zakresie technik motywacyjnych dla menedżerów i liderów  biznesowych. Ma ponad 25 letnie doświadczenie w konsultingu.



Oryginalny artykuł znajduje się tutaj