Jakie jest Twoje IQ w komunikacji interpersonalnej?

img_303
Komunikacja, która stanowi około 70% czasu pracy jest również tym, co najbardziej frustruje wielu liderów. Wielu z nas nikt nigdy nie nauczył sposobów komunikowania, które prowadzą do pozytywnych rezultatów. Raczej doświadczamy poirytowania, złości na konkretne osoby, czy sytuacje. Oto jak komunikować lepiej, by otrzymywać lepsze wyniki.



Rozwiąż szybki quiz komunikacyjny. Pomyśl o ostatniej, ważnej rozmowie. Na ile z poniższych pytań możesz odpowiedzieć TAK?

  • Czy przygotowałem się do tej rozmowy odpowiednio wcześniej?
  • Czy pomyślałem, jaki jest najlepszy sposób na rozmowę z tym konkretnym rozmówcą?
  • Czy rozpoznałem i dopasowałem się do stylu mojego rozmówcy?
  • Czy poświęcałem pełną uwagę temu, co mówił mój rozmówca?
  • Czy moją intencją było przede wszystkim wysłuchanie rozmówcy i dyskusja, a nie chęć pokazania swojej racji?
  • Czy słuchałem, bez wtrąceń, tego, co mój rozmówca miał do powiedzenia, nawet jeśli się z nim nie zgadzałem?
  • Czy, gdy prosiłem mojego rozmówcę o podjęcie jakichś działań, to czy wyraziłem się jasno i konkretnie?
  • Czy parafrazowałem i podsumowałem, to co usłyszałem od rozmówcy, zanim wyraziłem swój punkt widzenia?
  • Czy i jak sprawdzam, czy moja rozmowa była udana tzn. czy doprowadziła do pożądanych rezultatów obie ze stron?
  • Jeśli rozmowa nie spełniła moich oczekiwań, to czy zastanawiam się, jak poprawić sposób komunikacji z tą konkretną osobą?

A więc jakie jest Twoje IQ w komunikacji?

  • 8-10 odpowiedzi na TAK oznacza, że jesteś ekspertem. Oby tak dalej!
  • 4-7 odpowiedzi na TAK oznacza, że nie jest tak źle. Jest kilka obszarów, które możesz ulepszyć.
  • 0-3 odpowiedzi na TAK oznacza, że masz mnóstwo pracy do zrobienia.

By podnieść swoje umiejętności w obszarze komunikowania:

  • Mów mniej, więcej słuchaj.  Chcemy, by nas słuchano, ale sami nie koncentrujemy się na tym, co inni mają nam do powiedzenia. Skupiamy się na własnych problemach.
  • Nie zabijaj posłańca. Chcemy zrozumieć, ale skupiamy się na osobie rozmówcy, a nie na komunikacie i często oceniamy osobę a nie problem.
  • Unikaj czytania w myślach. Oczekujemy jakiejś reakcji na nasze słowa, ale jednocześnie nie potrafimy jasno i wyraźnie sprecyzować, czego oczekujemy po naszym rozmówcy. Najpierw wyjaśnij o co chodzi, a potem proś o informację zwrotną.
  • Nie naciskaj. Oficjalnie wszyscy pragniemy kompromisu i zrozumienia, ale w praktyce każdy z nas chce za wszelką cenę udowodnić swoje racje. Szukaj obszarów obopólnego zrozumienia.



    Marcia Zidle

Marcia Zidle – Marcia Zidle jest specjalistką w zakresie technik motywacyjnych dla menedżerów i liderów  biznesowych. Ma ponad 25 letnie doświadczenie w konsultingu.



Oryginalny artykuł znajduje się tutaj.







Polecane książki: Co klient chce Ci powiedzieć