Zestresowany i wypalony? Lek: Naucz się mówić NIE!

img_54
Często zamiast uczucia radości z dobrze wykonanej pracy i z tego, że wszystko działa, jak należy, czujemy się zestresowani i wypaleni. Peter Bergman w swoim blogu Harvard Bussiness Review wymienia siedem praktyk, które pomogą Wam w mówieniu „nie” by mieć przestrzeń na bardziej intencjonalne „tak”.



1.  Musisz wiedzieć, kiedy nie musisz. Zidentyfikuj, co jest dla Ciebie ważne, a co nie. Jeśli nie wiesz na co warto poświęcać czas, to nie będziesz również wiedział, na co tego czasu nie warto poświęcać. Zanim powiesz nie, to musisz być tego pewien.



2.  Doceniaj. Gdy ludzie proszą Cię o pomoc, to zwykle dlatego, że Ci ufają . Ufają w twoje kompetencje i wiedzę. Podziękuj im za to. Możesz zostawić otwarte drzwi mówiąc np.: Nie zrobię tego teraz, ale przypomnij się jutro.



3.  Mów NIE prośbom, a nie ludziom. Nie odrzucasz osoby, tylko jego prośbę. Bądź precyzyjny i postaw tę sprawę jasno. Możejesteś zbyt zajęty. Może, to o co proszą nie leży w Twojej mocy. Bądź uczciwy, gdy mówisz NIE.



4.  Tak samo stanowczy, jak oni nachalni. To ich prerogatywa. Twoją jest bycie konsekwentnym.



5.  Wyprzedzające NIE. Wszyscy mamy w swoim otoczeniu ludzi, którzy mają tendencję do powtarzania czasami bardzo uciążliwych próśb. W takich sytuacjach, lepiej jest powiedzieć nie zanim pojawi się prośba. Niech ta osoba wie, jak bardzo jesteś teraz zajęty  i starasz się nie koncentrować na niczym innym.



6.   Bądź przygotowany, że coś Cię ominie. Niektórzy nie potrafią odmawiać, ponieważ boją się, że stracą jakąś okazję. Odmawianie zawsze jest wyborem. Pamiętaj, że odmawiając zrobienia czegoś jednocześnie decydujesz się na coś, co również jest okazją do czegoś. Wybierasz coś zamiast czegoś.



7.   Zbieraj odwagę. Jeśli jesteś osobą, która zwykle mówi TAK, to będziesz musiał się przełamać i odważyć się powiedzieć NIE. Możesz czuć, że jesteś złym przyjacielem. Możesz mieć przeświadczenie, że zawodzisz czyjeś zaufanie i oczekiwania. Taki może być koszt odzyskiwania niezbędnej przestrzeni. Odwagi.



Co powoduje, że czujesz się sfrustrowany –  “wróg” zewnętrzny (nieoczekiwany kryzys, działania innych ludzi, na które nie masz wpływu) itp.) czy „wróg” wewnętrzny (złe planowanie, kunktatorstwo, brak asertywności)? Jestem przekonana, że to ten drugi „wróg”, czyli niezdolność do mówienia NIE.



Nawet, jeśli zgodzimy coś zrobić, to zawsze możesz zmienić zdanie i renegocjować. Znajdź zastępstwo, zmień deadline. Pamiętaj rzeczy się zmieniają. Przychodzi nowy szef, ktoś z zespołu właśnie idzie na długi urlop. Priorytety się zmieniają i czasami nie możesz pozwolić sobie na zamykanie sobie drogi wyjścia, ponieważ wcześniej powiedziałeś TAK.





Marcia Zidle



Marcia Zidle jest specjalistką w zakresie technik motywacyjnych dla menedżerów i liderów  biznesowych. Ma ponad 25 letnie doświadczenie w konsultingu.



Oryginalny artykuł znajduje się tutaj