Z certyfikatem po awans

img_865
Dla pracodawcy certyfikat jest dowodem kompetencji kandydata. Odpowiedni kurs otwiera drzwi do wyższego stanowiska i wyższego wynagrodzenia. Lato to dobry moment na przemyślenie czy i jaki certyfikat jest nam potrzebny. Na ukończenie niektórych trzeba poświęcić nawet kilka lat, wcześniej spełniając wyśrubowane kryteria, inne można zrobić w czasie wakacji.

  • Korzyści, jakie mogą przynieść certyfikaty dla rozwoju kariery
  • Rady, jak i kiedy podjąć decyzję o certyfikacji
  • Najbardziej cenione certyfikaty na rynku pracy



Kiedy certyfikat otworzy nam drzwi?



Certyfikat w wielu przypadkach umożliwi zdobycie ciekawszych ofert pracy, z wyższym oferowanym wynagrodzeniem. Koszty ich zdobycia kształtują się od kilkuset do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Czasami ten koszt pokrywają pracodawcy oczekując jednak w zamian podpisania umowy lojalnościowej. Ważne jest, aby decyzję o zaangażowaniu w rozwój kompetencji podjąć świadomie licząc się z wszystkimi konsekwencjami.



„Certyfikaty nierzadko stanowią furtkę do objęcia stanowiska menedżerskiego lub przejścia do obszaru, w którym pracownik chciałby się rozwijać. Uzyskanie dyplomu poświadczającego wiedzę wykraczającą poza tę potrzebną do wykonywania codziennych obowiązków, będzie dla pracodawcy dodatkowym argumentem przemawiającym za awansem. Pokażemy również, że jesteśmy zdeterminowani, zdyscyplinowani oraz nastawieni na cel” – komentuje Konrad Królikowski, starszy konsultant Antal Engineering & Operations.



Co należy wziąć pod uwagę decydując się na certyfikat

  1. Dowiedz się, co jest postrzegane w branży najlepiej – możesz o tym porozmawiać z rekruterem.
  2. Zastanów się, jakie są twoje cele zawodowe – interesuje cię awans poziomy czy pionowy? W czym jesteś dobry, a czego ci brakuje? Skup się na uzupełnieniu wiedzy.
  3. Zastanów się czy na pewno certyfikat rozszerzy twoje kompetencje? Nie ma sensu decydować się na coś co tylko powieli wiedzę, którą już masz.
  4. Jeśli od niedawna zajmujesz obecne stanowisko lepiej zdecyduj się na szkolenie, które pogłębi twoją specjalizację, jeśli już masz wiedzę ekspercką na danym poziomie lepiej wyjść poza swój obszar w kierunku kompetencji potrzebnych na stanowisku menedżerskim.
  5. Wiele certyfikatów jest bardzo czasochłonnych. Licz się z tym, że twój czas prywatny może zostać poważnie ograniczony. W sytuacji kiedy czeka cię szereg innych obowiązków czasami lepiej z certyfikatem poczekać.



„Na podstawie swoich obserwacji odradzam zdobywanie certyfikatów podczas studiów czy na samym początku kariery zawodowej. W przypadku finansistów pracodawcy cenią najbardziej wiedzę merytoryczną skonfrontowaną z rzeczywistością biznesową. W swojej pracy spotykam też tzw. kolekcjonerów certyfikatów – takie podejście pochłania mnóstwo czasu, a dla pracodawców dodatkowe certyfikaty nie związane z zakresem obowiązków nie znaczą wiele. Poza tym rozpoczynanie kilka kursów jednocześnie często przerasta możliwości kandydatów i sprawia, że nie są w stanie ukończyć żadnego. Dodatkowo pracodawcy mogą odebrać to jako brak konsekwencji i jasnej wizji rozwoju” – zauważa Anna Piotrowska-Banasiak, menedżer



Antal Finance & Accountancy



Wybór sprintera …



Najłatwiej osiągalne są krótkoterminowe szkolenia. Tu górują przede wszystkim intensywne kursy językowe – choć nie należy umniejszać ich wagi.



„Spotkałem się z sytuacją, kiedy kandydat wygrał proces rekrutacyjny dzięki podjęciu przyspieszonej nauki języka włoskiego. Firma z kapitałem właśnie włoskim, do której aplikował podczas spotkania była pod wrażeniem determinacji i motywacji kandydata” – podkreśla Konrad Królikowski, starszy konsultant Antal Engineering & Operations.



…. i maratończyka



Trudniej uzyskać certyfikat, kiedy warunkiem przystąpienia jest spełnienie wyśrubowanych kryteriów – np. liczba lat doświadczenia, określone wykształcenie. Są również certyfikaty, na które składa się szereg egzaminów, szkoleń i kursów – ich zdobycie zajmuje nawet kilka lat. W większości są to certyfikaty z obszaru IT, zarządzania projektami czy finansów.





Przykładowe certyfikaty– czas i koszty



tabela




O Antal International



Antal International jest międzynarodową firmą executive recruitment posiadającą 110 oddziałów w 35 państwach w Europie, Azji, Afryce i obu Amerykach. Firma powstała w 1993 roku i jako jedna z pierwszych w branży rekrutacyjnej wprowadziła podział zespołów na specjalizacje. Konsultanci koncentrują się na wąskich sektorach i dyscyplinach, co czyni ich ekspertami w swoich dziedzinach. Więcej informacji na www.antal.com.





O Antal International w Polsce



W Polsce Antal International działa od 1996 roku i jest liderem rekrutacji specjalistów i menedżerów. Biura w Warszawie, Wrocławiu i Krakowie prowadzą projekty w Polsce i za granicą, dla największych globalnych oraz lokalnych przedsiębiorstw. Antal International świadczy usługę rekrutacji stałej, jak i zatrudnienia kontraktowego. Dzięki rozwiązaniom HR Consulting z zakresu oceny i rozwoju pracowników oraz Recruitment Process Outsourcing firma kompleksowo odpowiada na potrzeby pracodawców. Więcej informacji na www.antal.pl.





Kontakt dla mediów:





Agnieszka Wójcik

PR Specialist

Tel. 22 483 51 05

awojcik@antal.com





Joanna Kucza

PR & Marketing Manager   

Tel. 22 483 51 07    

Kom. 608 082 524

jkucza@antal.com