Słaba sprzedaż? Szkolenie może, ale nie musi być rozwiązaniem problemu.
Czy Twoja firma lub zespół sprzedażowy odnotowują spadek sprzedaży?
Wiem, że mogę Was zdziwić, ale uważam, że szkolenie sprzedażowe nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem. Niestety, szkolenia są bardzo często postrzegane, jako lekarstwo na wszelkie problemy.
Oczywiście, szkolenia wnoszą wiele do codziennej działalności firmy. Czasami są doskonałym i skutecznym rozwiązaniem!
Kiedy i jak rozpoznać, czy szkolenie jest potrzebne, czy też zbędne?
Zanim ocenimy potencjalną skuteczność szkolenia, warto odpowiedzieć sobie na pytania dotyczące powodów słabej sprzedaży:
- Czy słaba aktywność i skuteczność sprzedawców jest spowodowana ich postawą, czy brakiem umiejętności?
- Czy słaba skuteczność jest wynikiem kultury organizacyjnej firmy i stylem zarządzania?
- Ile czynników, które możemy kontrolować, jest powodem słabej skuteczności sprzedaży?
Na przykład, jeśli czujesz, że słaba sprzedaż jest wynikiem nieodpowiedniej postawy sprzedawców, to wszystkie możliwe szkolenia nigdy tego nie naprawią.
Dlaczego?
Ponieważ ludzie z nieodpowiednim nastawieniem do pracy nie reagują pozytywnie na szkolenia, a już w szczególności nie starają się wdrożyć zdobytej wiedzy do swojej codziennej praktyki. Jeśli takich ludzi masz w swoim zespole, to musisz zdecydować, czy opłaca się ich trzymać.
Jaka jest kultura i styl zarządzania w firmie? Wsparcie lidera w procesie szkoleniowym jest absolutnie fundamentalną sprawą, czynnikiem warunkującym sukces szkolenia. Mówiąc „wsparcie lidera”, myślę o wsparciu długoterminowym. Szkolenie sprzedażowe nie jest szybkim rozwiązaniem. Wymaga właśnie długotrwałego wsparcia liderów.
W końcu, czy słaba sprzedaż jest wynikiem czynników, które są poza kontrolą sprzedawców (i oczywiście poza Twoją kontrolą)? To prawdopodobnie sytuacja, którą najtrudniej obiektywnie ocenić, ponieważ wpływa na nią zbyt duża ilość zmiennych i okoliczności etc. W takiej sytuacji szkolenie sprzedażowe niewiele pomoże.
Szkolenie może być tym czynnikiem, który spowoduje przyspieszenie sprzedaży. W odpowiednich okolicznościach, ze wsparciem lidera, takie szkolenie będzie bardzo skuteczne.
Przyjrzyjcie się zatem swojej firmie czy zespołowi sprzedażowemu. Jeśli sprzedaż jest słaba, to czy potrzebujecie szkoleń?
Mark Hunter
Mark Hunter, jest autorem książski “High-Profit Selling Win the Sale Without Compromising on Price.” Jest ekspertem ds sprzedaży pomagając indywidualnym osobom oraz przedsiębiorcom pozyskiwać klientów i czerpać więsze zyski ze sprzedaży.
Oryginalny artykuł znajduje się tutaj