Jak zarządzać własną motywacją?

img_662
Liderzy, tak jak wszyscy inni, muszą szukać równowagi pomiędzy swoim życiem prywatnym, a pracą. Jeśli liderowi brak motywacji do pracy, to niebezpieczeństwo, że jego podwładni również nie będą zmotywowani, jest bardzo duże. Dlatego tak istotne jest odpowiednie monitorowanie własnej motywacji, którą przecież można zarządzać. Oto kilka wskazówek, jak to robić.



1. Naucz się delegować

To jedna z krytycznych umiejętności każdego lidera. Delegowanie zakłada przypisywanie zadań podwładnym razem z odpowiednimi kompetencjami, kryteriami i odpowiedzialnością za dany projekt. Pokaż, co i jak mają robić.



2. Ustalaj cele, nawet jeśli tego nie lubisz

Bez celów, prawdopodobnie nie będziesz wiedział czy cokolwiek osiągasz. Ciężka praca nie zawsze oznacza sukces i nie jest celem samym w sobie, zwłaszcza jeśli oczekujesz od swoich podwładnych podobnego zachowania. Jeśli nie robiłeś tego wcześniej, to zacznij od małych celów. Jeśli nie lubisz tego robić, to masz poważny problem z zarządzaniem, ponieważ bez wyznaczania celów bardzo trudno mierzyć sukces!



3. Świętuj sukcesy

Wielu ciężko pracujących ludzi uważa, że świętowanie własnych sukcesów jest formą  przesadnego samozadowolenia, że to sama praca powinna być nagrodą. Te przekonania mogą być prawdą, ale jedynie przez pierwszych kilka lat pracy menedżera. Później wkracza frustracja. Praca tylko „dla sprawy” z biegiem czasu przestaje wystarczać i powoduje, że szybciej się wypalasz.



4. Proś o pomoc.

Liderom często trudno jest przyznać, że potrzebują pomocy. Pracują ciężko i są przyzwyczajeni, że muszą wiele rzeczy robić samodzielnie. To błąd. Proszenie o pomoc nie jest i nie może być odbierane jako oznaka słabości, wręcz przeciwnie, to pewność siebie, świadomość swoich mocnych i słabych stron.



5. Dowiedz się, co Cię motywuje

Jedną z najważniejszych lekcji, jaką uczą się młodzi stażem menedżerowie jest to, że różne rzeczy motywują każdego człowieka. Na przykład, niektórych motywują jedynie pieniądze, innych bezpieczeństwo stałej posady, jeszcze innych publiczne wyrażanie uznania i dobra atmosfera w pracy. Co motywuje Ciebie w danym momencie?



6. Utrzymuj bezpośredni kontakt z klientami

Niewiele rzeczy motywuje lepiej niż zadowolony klient, który chętnie wraca do Ciebie. Niestety wielu menedżerów zbyt szybko rezygnuje z relacji z nimi, pozostawiając kontaktowanie się z klientami swoim sprzedawcom. Staraj się raz w miesiącu nawiązywać kontakt, przynajmniej z najważniejszymi klientami.



7. Zarządzaj swoim czasem

Stosując zasady menedżerskiego zarządzania czasem, zredukujesz znacznie również stres, na jaki jesteś wystawiony każdego dnia.



8. Pilnuj swojej diety i godzin snu

Tak, to bardzo ważne. Nie polegaj na dużej ilości kofeiny i cukru. Takie doładowanie energii zwykle jest bardzo złudne. Spacer, trochę ćwiczeń na świeżym powietrzu i odpowiednia dieta naprawdę mogą znacząco podnieść Twoją skuteczność i zadowolenie z pracy.



9. Zadbaj o różnorodność w swojej pracy

Nie zagub się w błędnym kole „papierkowej roboty”. Musisz znaleźć czas na pracę administracyjną, pracę z podwładnymi (treningi) i pracę z klientami.



10. Cele osobiste są równie ważne

Twój rozwój osobisty również motywuje do skuteczniejszej pracy, do lepszego zarządzania własnym czasem etc.



11. Zadbaj o swój rozwój zawodowy

Idź na szkolenie. Dołącz do organizacji branżowej, czytaj czasopisma, odwiedzaj branżowe strony internetowe, wymieniaj się wiedzą i doświadczeniem z innymi menedżerami.



12. Upewnij się, że praca, którą wykonujesz ma dla Ciebie sens

Jeśli Ty nie widzisz w niej sensu, to nie oczekuj tego od swoich podwładnych.



13. Pisz raporty

Na przykład tygodniowe sprawozdania, które będą dokumentowały Twoje osiągnięcia oraz plany na nadchodzący tydzień pracy. Rób to także na swój własny użytek. To pozwoli Ci spojrzeć na swoją pracę z dystansu, będziesz mógł zastanowić się nad swoimi działaniami, niektóre z nich poprawić. Ostatecznie będziesz widział jak dużo rzeczy udało Ci się osiągnąć, co wpłynie pozytywnie na Twoje samopoczucie.



14. Musisz wiedzieć kiedy odejść

Może tak być, że Twoje nastawienie do pracy jest negatywne, ponieważ najzwyczajniej w świecie nie pasujesz do niej.  Mądry lider wie, kiedy odejść i odpowiednio wcześnie przygotowuje swojego następcę.



Janae Bower jest konsultantem w dziedzinie HR. Specjalizuje się w szkoleniach dla liderów z zakresu wykorzystywania własnego potencjału jak i pracy z podwładnymi. Jest założycielką Finding IT firmy konsultingowej.



Oryginalny artykuł znajduje się tutaj