Zarządzanie klientami

img_303

Zarządzanie kontaktami handlowymi to proces, którego głównym celem jest zaspokojenie potrzeb klienta. Jak wielu menedżerów uważa, prawdziwa praca w sprzedaży polega tak naprawdę na utrzymywaniu klientów. Do tego potrzebna jest wiedza z zakresu zarządzania klientami.
 
 Zarządzanie długotrwałymi relacjami z klientem obejmuje trzy działania:

 
 
  • Zarządzanie kluczowymi momentami w procesie sprzedaży.
  • Planowanie obsługi.
  • Planowanie komunikacji z klientem.
Kontakty z klientem istnieją w czasie. W wyniku kontaktu klienta ze sprzedawcami i ofertami, jakie ci mu składają, klienci wyrabiają sobie opinie na temat firmy i tego, co można od niej oczekiwać. Jeśli klient uzna, a właściwie, gdy zostanie przekonany, że Twój produkt lub usługa zaspokoi jego potrzeby, to kupi go od Twojego sprzedawcy i stanie się częścią firmowej bazy danych klientów. Od tej pory będzie on cały czas porównywał Twój produkt, jego cenę, jakość oraz, co najważniejsze, obsługę posprzedażową, z tym co oferuje konkurencja oraz ze swoimi wcześniejszymi wyobrażeniami.
Istotne jest, by już od pierwszego kontaktu kształtować potrzeby i oczekiwania klienta. Proces sprzedaży ma swoje ważne momenty, w których można na te oczekiwania wpłynąć. A są to:

 
– Prezentacja. Sprzedawca powinien już na tym etapie rozpoznać wszelkie obiekcje klienta i je uchylić.
– Moment zakupu. To czas, gdy klienta najczęściej nachodzą wątpliwości, czy podjął dobrą decyzję. Twój sprzedawca powinien utwierdzić klienta, że decyzja o zakupie była bardzo dobrym wyborem.

 
Planowanie obsługi zawiera następujące obszary:
  • Analiza sytuacji w jakiej znajduje się klient obecnie.
  • Rozpoznanie potrzeb i obaw klienta.
  • Pomoc klientowi w osiąganiu jego celów.
Analiza klienta zakłada jedno ważne kryterium: Kryterium opłacalności klienta. Na podstawie tego kryterium należy podjąć decyzję, czy:
  • Utrzymać klienta.
  • Rozszerzyć współpracę i zwiększyć sprzedaż.
  • Rozbudować relacje osobiste.
  • Zrezygnować z dalszej współpracy.
Podstawowym celem komunikacji z klientem jest sprawienie, by czuł się on  zawsze dokładnie poinformowany o produkcie, by wiedział, że sprzedawca autentycznie przejmuje się jego problemami i wspiera go w codziennej działalności.

 
D.D.