Komunikowanie zmian

img_303

Kiedy informujesz sprzedawców o złych wiadomościach, a kiedy o dobrych? Czy wiesz, co uznaliby oni za złą, a co za dobrą informację? 


Zarówno bardzo złą jak i dobrą informację trudno utrzymać w tajemnicy. Takie informacje, które dodatkowo niosą ze sobą duże zmiany w strukturze wymagają konsultacji na wielu poziomach (udział w spotkaniach biorą: dział HR, menedżerowie średniego i wyższego szczebla, dział finansowy etc. – czasami tworzone są specjalne zespoły, które odpowiedzialne są za wdrożenie zmiany).

 
Pracownicy (sprzedawcy) nie są głusi i ślepi. Widzą, że coś się dzieje i zaczynają spekulować, co prawie zawsze niesie negatywne skutki. Nawet najbardziej drakońskie metody utrzymywania pewnych działań (i informacji) w tajemnicy przed podwładnymi nie gwarantują, że te informacje nie wyciekną. Ludzie wiedzą, że idą duże zmiany (przecież szefostwo spotyka się z działem HR i działem finansowym już od tygodnia). Nie wiedzą tylko kogo te zmiany będą dotyczyć. Czy chodzi o cięcie kosztów a zatem o zwolnienia? Jak zwolnienia to gdzie? W jakim dziale? A może firma zamierza zatrudniać w związku z ekspansją na nowe rynki?

 
Za chwilę pojawią się pierwsze teorie spiskowe, które będą się same nakręcały. Jedyna rada to informować odpowiednio wcześnie i informować często. Zwlekanie z informacją spowoduje, że ludzie sami zaczną sobie „wypełniać” luki informacyjne, co źle wpłynie na motywację całego zespołu. Dlaczego? Ponieważ podwładni zawsze podchodzą do zmian krytycznie, boją się ich i widzą wszystko w czarnych barwach.


Na szczeblu menedżera zespołu istotne jest ustalenie skutecznego mechanizmu informacji zwrotnej. A więc, trzeba ustalić kryteria, które informacje dotyczące zmiany będą miały rzeczywisty wpływ na pracę sprzedawców (te interesują ich najbardziej) a przede wszystkim przekazać korzyści z wdrożenia procesu zmian. Sprzedawcy muszą „kupić” Twoje argumenty (lub argumenty firmy) a Ty musisz im je odpowiednio „sprzedać” używając języka korzyści!


Firmy i ich menedżerowie, którzy nie rozumieją tej prostej zasady mają olbrzymie problemy w komunikowaniu i przekonywaniu podwładnych do potrzeby wdrożenia zmian. W drastycznych przypadkach brak umiejętności komunikowania zmian prowadzi do upadku firmy.
 
D.D.

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl