Co to znaczy sprzedawać? O teorii sprzedaży

img_458
Uświadomienie sobie, czym tak naprawdę jest sprzedaż, może być niezwykle istotnym osiągnięciem, znaczącym krokiem w drodze do sukcesu.



W Polsce utarło się przekonanie, że sprzedaż i marketing, to dwa różne terminy oznaczające jednakże to samo, mówiąc prościej, dla wielu te dwa słowa to synonimy. Tak postawiona teza jest co najmniej nieścisła. Sprzedaż jest, bowiem jednym ze składników bardzo pojemnego terminu, jakim jest marketing.



Ze wszystkich definicji sprzedaży, z jakimi się spotkałem, najbardziej przekonującą jest definicja wspomnianego już przy okazji innego artykułu, Charles’a Futrell’a, a więc: Sprzedaż to przekazywanie informacji w celu nakłonienia potencjalnego klienta do tego, aby kupił towar, usługę, pomysł, czy cokolwiek innego, co zaspokaja jego potrzeby.

Innymi słowy sprzedać, to znaczy dać człowiekowi dokładnie to, czego potrzebuje, za pieniądze, które mógłby wydać niepotrzebnie na coś innego. Kluczem jest zaspokojenie potrzeby klienta. To stwierdzenie należy powtarzać sobie jak mantrę. Z takiej definicji wynika, że sprzedaż to w istocie pomaganie innym.



Sprzedaż jest czynnością kompleksową. Jej istotnym składnikiem jest komunikacja pomiędzy sprzedającym a klientem, wspólna praca i dążenie do ustalenia potrzeb tego ostatniego.

Tak naprawdę jednak wszyscy jesteśmy sprzedawcami i klientami jednocześnie. Umiejętność sprzedaży jest bardzo ważna dla nas wszystkich. Nasze życie składa się między innymi z mniejszych i większych transakcji, często np. „produktem” jesteśmy my sami, gdy aplikujemy na pożądane przez nas stanowisko, gdy prosimy o podwyżkę. Przykłady można mnożyć w nieskończoność. Definicja sprzedaży wpisuje się, zatem w szeroki termin tzw. kontaktów interpersonalnych. Posiadanie wiedzy na temat sprzedaży będzie nam przydatne bez względu na to, jaką obierzemy ścieżkę kariery i nie musi to być koniecznie dział handlowy.



D.D.



Podobne artykuły

Postawa sprzedażowa

Trening sprzedażowy

Sekrety wyjątkowej aktywności sprzedawców

Określone oczekiwania – kryterium sukcesu w sprzedaży