Jak znaleźć dobrego coacha

img_255

Szukasz kogoś, kto pomoże ci w odniesieniu sukcesu, kto pomoże ci zostać prawdziwym liderem oraz zwiększyć sprzedaż? Cóż, mogę od razu powiedzieć ci, że jest wielu coachów, doradców, mentorów na rynku i trudno wybrać odpowiednią osobę, która będzie mogła pochwalić się wybitnymi osiągnięciami i doświadczeniem.  



Szanse, że trafisz na kogoś, kto jest zaprzeczeniem owego mentora  są bardzo duże, ponieważ w obecnych czasach  może nim zostać każdy, a przynajmniej wielu się tak wydaje.
Mając to na uwadze, chciałbym przedstawić  kilka pytań, które należy zadać zanim zatrudnisz taką osobę który pomoże rozwinąć ci twoją karierę:

 
1.Jakie są Pana sukcesy? Z czego jest Pan dumny?
 „Zarządzałem  grupą X sprzedawców,  Y menedżerami sprzedaży, zarządzam procesami sprzedaży i doradzam menedżerom sprzedaży wszystkich szczebli od x lat.  Wiem, jakich błędów nie popełniać, bo większość z nich odczułem na własnej skórze”
Od niewielu osób mógłbyś usłyszeć takie słowa… Jeśli nie przeszli sami podobnej drogi, to jak mogą być skuteczną pomocą?! Nie rezygnuj tylko szukaj, są takie osoby na naszym rynku

 
2.Czy dostosuje Pan swoje programy do moich konkretnych potrzeb i celów?
 Wielu doradców  korzysta z szablonów szkoleniowych. Raz opracowany plan stosowany jest w wielu przypadkach. Nie skupiają się np., na mocnych stronach partnera, nie biorą pod uwagę indywidualnych potrzeb szkoleniowych! Zanim wynajmiesz taką osobę, zadaj mu wspomniane pytanie. Jeśli nie będzie miał dla ciebie indywidualnej oferty, to uciekaj – szkoda twojego czasu i energii.

 
3. Jaka jest Pana filozofia sprzedaży?
 Pytanie zbyt ogólne? Może się takie wydawać. Sam jednak, jako menedżer sprzedaży masz własną filozofię, wizję procesu sprzedaży, funkcjonowania zespołu sprzedażowego. Wizja Twojego doradcy wcale nie musi pokrywać się z twoją wizją, ale musisz widzieć, że twój doradca potrafi omówić i obronić swoją  oryginalną strategię i zaprojektować dla Ciebie strategię naprawczo – rozwojową.  Jeśli tego nie potrafi – uważaj!

 
4. Jakie doświadczenie zawodowe w sprzedaży Pan  odbył jako coach ?
 Znajdziesz coachów, którzy mają za sobą setki godzin coachingu (po obu stronach „barykady”), ale w wielu wypadkach będą mieli bardzo niewielkie doświadczenie. Mój uśmiech zawsze wywoływały oferty ambitnych, świetnie wykształconych ale młodych (przed trzydziestką) ludzi, którzy określali siebie mianem coachów. Oczywiście, jak we wszystkich innych dziedzinach życia, zdarzają się wyjątki, które tylko potwierdzają regułę. By być coachem biznesowym,  który realnie może pomóc trzeba wielu lat doświadczeń i wielu popełnionych błędów…

 
5.Jak został Pan coachem i dlaczego?

Dowiedz się, czy ewentualny partner dokonał świadomego wyboru swojej kariery! Innymi słowy – czy nie został osobą X z przypadku! Chcesz partnera, któremu pomoc ludziom sprzedaży sprawia niekłamaną przyjemność i satysfakcję, których pasjonuje sprzedaż i zmiana ludzkich zachowań. Tutaj powinniście mieć wspólne wizje, co do sprzedaży jako takiej. Tylko taki partner będzie uczciwie dbał o to byś osiągnął sukces. Jeśli nie traktuje swojej pracy jako pasji – zacznij szukać wsparcia gdzie indziej.

 
6. Jak Pan się szkoli?
Jestem coachem, doradcą, mentorem,  wiem naprawdę dużo o zarządzaniu procesami sprzedaży, ale mimo to stale się uczę, np. nadal czynnie pracując w sprzedaży. Zwykła uczciwość względem klienta i poważne traktowanie swojego zawodu, wymaga od Twojego partnera, by ciągle się szkolił (sam lub z pomocą innych). Potrzebujesz wsparcia osoby, która będzie przykładem, która była kiedyś w miejscu, gdzie teraz ty się znajdujesz i wypracowała najlepsze rozwiązanie problemu, które teraz ciebie nurtuje. To pytanie jest bardzo ważne i twoja decyzja powinna zależeć od tego, czy odpowiedź była wyczerpująca i spełniła Twoje oczekiwania. 

 
Znajdź kogoś, kto naprawdę będzie umiał ci pomóc odnieść sukces, zadając te pytania. Dodaj swoje własne i nie bój się ich zadać! One naprawdę mogą zwiększyć szanse na to, że zatrudnisz eksperta!

 
Lech Dworaczyński 



Podobne artykuły:

Jak być dobrym trenerem dla swoich ludzi

Jak skutecznie wdrażać nowego sprzedawcę

Trening sprzedażowy