Rozmowa z dyrektorem do spraw handlu w Mennicy Polskiej – Barbarą Jaroszek

Barbara Jaroszek pracuje w Mennicy Polskiej od 2004 roku. Obecnie jest Dyrektorem ds. Handlu Krajowego. Siedem lat temu pracę w Spółce rozpoczynała jako handlowiec. W kolejnych latach awansowała na kolejne stanowiska menedżerskie. Od 2009 roku  kieruje pracami Działu Handlu Krajowego.  Oprócz zbierania monet i Dukatów Lokalnych (jej ulubiony to 4 Merki Jastarni) pasjonuje się również astronomią. 



Menedzer Sprzedaży: Co uznaje Pani za największe wyzwanie w swojej pracy?

Barbara Jaroszek:Pracuję w firmie, która istnieje już od 245 lat i jest uznawana za jedną z najlepszych mennic na świecie. Poczucie odpowiedzialności za markę i zobowiązanie wobec dokonań wielu pokoleń moich poprzedników jest dla mnie największym wyzwaniem. 

 
M.S.:Na co szczególnie zwraca Pani uwagę w zarządzaniu sprzedażą?
B.J.:Zdecydowanie na relacje. Zarówno te z naszymi partnerami biznesowymi, jak i z zespołem, którym zarządzam. Jestem wyznawcą teorii, że o sukcesie w sprzedaży decydują ludzie. 
 
M.S.: Z jakimi największymi problemami zetknęła się Pani w zarządzaniu ludźmi?

B.J.: Wierzę w to, że dzięki swojej różnorodności zespół może odnosić większe sukcesy. Każdy z pracowników w moim zespole jest inny. Oczekuje innego wsparcia, innego motywowania.  Staram się zawsze znajdować czas na to, aby dostrzec ich potrzeby i nie działać stereotypowo. To dla mnie najważniejszy i zarazem najtrudniejszy aspekt w mojej pracy.  
 
M.S.: Jakimi cechami powinien charakteryzować się menedżer, znajdujący się na stanowisku, które Pani zajmuje?
B.J.: Mennica Polska działa na wielu rynkach: kolekcjonerskim, instytucji, korporacji,  złota inwestycyjnego dlatego też od menedżera zarządzającego działem handlu wymagane są dość złożone umiejętności. Odpowiadając na to pytanie obrazowo powiem, że głowę muszę nosić w chmurach, kreatywnie reagując na indywidualne potrzeby klientów, ale muszę też twardo chodzić po ziemi, przygotowując wraz z zespołem strategię sprzedaży na tak wymagających rynkach jak np. złoto czy B2B. Przychody w Dziale Handlu Krajowego Mennicy Polskiej dynamicznie rosną z roku na rok, działamy więc często pod presją czasu, jako menedżer muszę umieć działać skutecznie także w sytuacjach trudnych.  
 
M.S.: Jakich głównych błędów należy wystrzegać się na tym stanowisku?
B.J.: Myślę, że dość powszechnym błędem jest brak umiejętności delegowania zadań do pracowników, może nawet brak zaufania, że sobie poradzą. Dlatego czasami sfrustrowani menedżerowie pracują po godzinach, a sfrustrowani i niedoceniani przez pracodawców pracownicy nie śpią po nocach, oczekując bardziej odpowiedzialnych zadań.
Mój osobisty sukces budowany jest w oparciu o zaufanie do zespołu, przekonanie że warto ich słuchać i wspólnie wypracowywać rozwiązania. Dzięki temu dość dobrze sypiam!
Jeśli już błędy się zdarzą, ważną cechą menedżera jest dla mnie zdolność do modyfikacji lub całkowitej zmiany źle podjętej decyzji. To ważna umiejętność i odwaga umieć przyznać się do błędu, jednak to właśnie ta cecha chroni nas przed kolejnymi stratami i w konsekwencji wpływa pozytywnie na wynik firmy. 
 
M.S.:  Jakie są Pani główne obowiązki? Jak liczny zespół Pani podlega?
B.J.: W zespole, którym kieruję, pracuje ponad dwudziestu wykwalifikowanych menedżerów. Odpowiadają oni za poszczególne regiony kraju oraz współpracę z kluczowymi klientami i korporacjami.  
Natomiast moim zadaniem jest opracowanie strategii sprzedaży, planu sprzedaży, planowanie, monitorowanie i analiza wysiłku sprzedażowego służb sprzedaży. Mennica Polska to bardzo dynamiczna Spółka, ciągle rozwijamy nowe rynki, więc moje obowiązki stale się rozszerzają, ale to właśnie czyni tę pracę atrakcyjną. 
 
M.S.: Dlaczego warto pracować w Państwa firmie, jako Menedżer Sprzedaży?
B.J.: Atmosfera pracy w Mennicy Polskiej bardzo mi opowiada, menedżerowie mają dużą swobodę i  samodzielność. Jesteśmy obdarzani dużym zaufaniem przez Zarząd, który raczej dyskutuje z nami możliwie rozwiązania niż wydaje wytyczne. Poza tym nasze produkty są wyjątkowe i piękne, więc wzbudzają zachwyt. A to pozytywnie motywuje do pracy. 


Rozmawiała Anna Dworaczyńska