Grywalizacja w pracy
Użytkownicy pakietu MS Office dobrze znają „Pana Spinacza” – nudnego, automatycznego pomocnika, który wyskakiwał w najmniej odpowiednim momencie i wymądrzał się na ekranie. Nagle w 2011 roku został ulubieńcem użytkowników i nie chodzi tu tylko o czysto emocjonalne odczucie, ale przede wszystkim o to, że stał się on prawdziwie angażującym i motywującym pomocnikiem, który sprawia, że osoby korzystające z pakietu dużo chętniej doskonalą swoje umiejętności.
Co się za tym kryje? Co sprawiło, że pomysł na pomocnika w końcu się sprawdził? Okazuję się, że twórcy „Pana Spinacza” zmienili zasady, na jakich on funkcjonuje i wprowadzili do aplikacji elementy gry.
Grywalizacja, której poświęcony jest ten artykuł, to pojęcie które szturmem wkracza ostatnio w różne obszary biznesu. Coraz częściej możemy o nim usłyszeć w kontekście zwiększania efektywności zespołów sprzedażowych, budowania programów szkoleniowych, kreowania marki, czy rozbudowy grupy odbiorców produktu i utrzymania ich lojalności.
Zatem, czym właściwie jest grywalizacja i jak można skorzystać z jej założeń, aby wpłynąć na interesariuszy skupionych wokół naszego biznesu?
Grywalizacja to zastosowanie mechanizmów znanych z gier do środowisk nie będących grami, w celu zmiany zachowania uczestników.
Różne badania i teorie dotyczące zarządzania pokazują, że sukces firmy w dużej mierze zależy od pracujących w niej osób. W związku z tym kluczowe staje się takie projektowanie systemów i procesów, aby pracownicy byli jak najbardziej zaangażowani i zmotywowani do efektywnej pracy. Zmiany technologiczne i demograficzne ostatnich dekad znacząco wpłynęły na kształt obecnej grupy pracującej i już ponad 25% pracowników stanowi tzw. generacja Y, czyli ludzie urodzeni na początku lat 80-tych. Jest to o tyle istotne, że jest to grupa mająca ogromne znaczenie dla rozwijającego się biznesu, a jednocześnie wciąż najsłabiej poznana pod względem preferencji i zachowań w pracy. Pewne jest to, że są to ludzie dobrze czujący się w świecie Internetu, nowych technologii i gier. Fakt, że bardzo wcześnie zetknęli się ze światem wirtualnym i metaforami gier, sprawia, że implementacja elementów gier w środowisku pracy daje wymierne efekty. Okazuje się, że zabieg ten wpływa pozytywnie nie tylko na najmłodszych pracowników, ale także na całą organizację.
Jak więc skorzystać z mechanizmów gier, aby zwiększyć zaangażowanie i motywację pracowników?
Trzonem każdej gry jest jej mechanika i statystyki – dane, które kreują całe środowisko. Dzięki nim gracze mogą otrzymywać nagrody, zmieniać swój status, osiągać kolejne poziomy i współzawodniczyć. Oto zestaw 7 elementów charakterystycznych dla gier, które warto rozważyć chcąc zwiększyć zaangażowanie i motywację pracowników.
ELEMENT | GRY | PRACA |
Szybka informacja zwrotna | W każdej grze po wykonaniu określonego zadania natychmiast otrzymujemy informację o tym, jak nam poszło. Dzięki temu możemy szybko się uczyć i dostosowywać. | Bardziej wartościowym systemem niż ocena roczna, są systemy pozwalające na częste uzyskiwanie wartościowych informacji o postępach w pracy. |
Transparentność | W grach mamy możliwość sprawdzenia, jak sobie radzimy na tle innych graczy. | Najważniejszym pytaniem, które zadaje sobie każdy pracownik jest pytanie dotyczące postępów i tego, jak sobie radzi w porównaniu do innych. System, w którym każdy może przyjrzeć się swoim wynikom na tle innych osób będzie motywował i wzbudzał zaangażowanie. |
Cele krótkoterminowe | W ramach poziomu gry mamy kilka zadań lub misji, są to małe cele krótkoterminowe. | Firmy często patrzą na swój rozwój poprzez cele długoterminowe, podczas gdy pracownikom potrzebne są też cele krótkoterminowe, aby móc dostrzec swoje postępy. |
Publiczne wskaźniki umiejętności | W grach każde zadanie lub misja kończy się nie tylko informacją o tym, jak sobie poradziliśmy ale też otrzymaniem jakiegoś gadżetu, dodatkowej broni lub umiejętności. W dłuższym okresie czasu jest to przejście na wyższy poziom gry. | Zdobywanie kolejnych umiejętności w krótkim okresie czasu i kolejnych poziomów w długim okresie czasu może być doskonałym systemem motywującym do rozwoju. Kluczowe jest tu, aby nasze osiągnięcia były widoczne też publicznie, wtedy zaspokojona zostanie potrzeba zdobywania szacunku i statusu w grupie. |
Wyjaśnienie zasad gry | Rzadko się zdarza abyśmy rozpoczynali grę bez żadnych wskazówek lub musieli przeczytać długi manual. Zazwyczaj początkowy etap gry, jest równocześnie krótkim wyjaśnieniem zasad w praktyce. | Wydaje się miliony na tworzenie manuali, które mało kto czyta, podczas gdy dużo lepszym rozwiązaniem jest wprowadzenie użytkowników w zasady działania w praktyce. Można to dostrzec w wielu aplikacjach mobilnych, które zaraz po uruchomieniu symulują kilka najistotniejszych czynności. |
Współzawodnictwo | Gry zaspokajają naszą potrzebę współzawodniczenia i sprawdzania się. | Dobrze zaprojektowane mechanizmy współzawodniczenia prowadzą do zwiększonego wysiłku i lepszych efektów. |
Działanie w zespole | Ludzie lubią pracować w zespołach. Mechanizm działania zespołu chroni jego członków przed opadaniem z sił tych najsłabszych. | Praca w zespole wyzwala efekty synergii, pozwala na wymianę wiedzy i doświadczenia. |
Grywalizacja staje się ostatnio pojęciem bardzo popularnym, warto jednak pamiętać, że wszelkie nowinki z zakresu inżynierii zachowań ludzkich niosą ze sobą różne niebezpieczeństwa. Dlatego też wdrażanie elementów grywalizacji musi być dobrze przemyślane i umiejętnie zaprojektowane. Błędy mogą bowiem mieć groźne konsekwencje i prowadzić do wypaczeń w organizacji zamiast do oczekiwanych efektów.
…i jeszcze kilka słów wyjaśnienia na temat „Pana Spinacza”:
„Pan Spinacz” przeszedł metamorfozę w roku 2011 i zaistniał jako Ribbon Hero 2. Jest dostępny jako dodatek do pakietu Office, a także jako gra. Dzięki zmianie podejścia do mechanizmu działania pomocnika stał on się bardzo przydatny i bardzo efektywny. W trakcie rozgrywki realizujemy kolejne zadania, zdobywamy umiejętności. Mechanizm realizuje większość wspomnianych wyżej założeń.
Autorzy: Zespół Pro.Fill.
http://profill.com.pl/